آفتاب
خبرگزاری فرانسه گزارش داد

مشخص کردن خواسته‌های هسته‌ای در مذاکرات، از سوی رهبر ایران

مشخص کردن خواسته‌های هسته‌ای در مذاکرات، از سوی رهبر ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارش تحلیلی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران نوشت: رهبر ایران فاش کرد که کشورش 190 هزار سانتریفیوژ می خواهد که تقریباً 19 برابر تعدادی است که قدرت‌های جهانی خواستار آن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در ادامه آورده است: مذاکره میان ایران و 1+5 همواره پشت درهای بسته انجام می‌شود و اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای صریح ترین اعلام در مورد خواسته‌های ایران است.

این خبرگزاری همچنین در گزارش خود به آن بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پرداخته که گفته بودند هدف آنها این است که ما با ده هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی که هم اکنون در اختیارداریم موافقت کنیم مقامات ما می گویند که 190 هزار سانتریفیوژ لازم داریم. شاید نیاز امروز ما نباشد اما در طول دو تا پنج سال دیگر این تعداد نیاز مسلم کشور خواهد بود.

این خبرگزاری ادامه داد: غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های برق هسته ای را تولید کند و همچنین در سطوح بالا هسته اصلی ساخت بمب اتم محسوب می شود. از این رو این پروسه حساس ترین مسئله مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 است.

بر اساس گزارشات رسانه های آمریکایی این کشور تنها می خواهد که ایران دو تا چهار هزار سانتریفیوژ داشته باشد.همچنین لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ماه گذشته گفت که ایران تنها می تواند چند صد سانتریفیوژ داشته باشد در حالی که ایرانی‌ها خواستار صدها هزارتا هستند.

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال انجام شدن است. انتظار می رود این تلاش‌های دیپلماتیک در نهایت بتواند نگرانی های بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران را کاهش دهد و صحبت ها در مورد احتمال حمله نظامی را متوقف کند.در ازای این تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران لغو خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به پیشروی‌های شورشیان دولت اسلامی عراق و شام در سوریه و عراق دستیابی به یک توافق می‌تواند به عادی شدن روابط تهران و واشنگتن به ویژه در شرایط بحرانی کنونی در خاورمیانه کمک کند. اما با توجه به تعداد سانتریفیوژهای مورد نظر ایران و خواسته طرف‌های غربی اختلاف زیادی میان طرف‌های مذاکره کننده یعنی ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان وجود دارد. با این حال هنوز زمان برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد .

قدرت‌های جهانی از ایران می‌خواهند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تا حد زیادی محدود کند که غنی سازی اورانیوم یکی از آن‌ها است. ایران تأکید دارد که به دلیل پیشرفت هایی که در غنی سازی اورانیوم بدست آورده نیازمند گسترش این برنامه اش برای تأمین سوخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای‌اش در آینده است.

به گزارش ایسنا غرب و آمریکا به رهبری اسرائیل همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای متهم می کنند و به این بهانه تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده اند این درحالی است که ایرانی ها تأکید دارند برنامه هسته‌ای‌شان ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

انتهای پیام

کد N381291

وبگردی