آفتاب

آبه همزمان با اقدام جدید نیروی دریایی دم از پیوند ناگسستنی روابط با چین زد

آبه همزمان با اقدام جدید نیروی دریایی دم از پیوند ناگسستنی روابط با چین زد

تاکید شینزو آبه بر پیوند ناگسستنی توکیو و پکن با وجود افزایش تلاشها برای حفاظت از جزایر مورد مناقشه با چین و عبور تندباد دریایی نئوگوری از اوکیناوا از جمله تحولات ژاپن به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توکیو، "ایتسونوری اونودرا" وزیر دفاع ژاپن پس از بازدید از ناو رزمی "ماکین آیلند" از تصمیم این کشور برای بررسی تجهیز نیروی دریایی این کشور به کشتی های تهاجمی آبی - خاکی با هدف حفاظت از جزایر مورد مناقشه با چین خبر داد.

همزمان با تصمیم توکیو برای تحکیم قابلیت هایش به منظور مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی ازجانب چین در بحبوحه تشدید تنش ها با پکن، اونودرا از تصمیم ژاپن برای استفاده از کشتی های تهاجمی چند منظوره در عملیات تدافعی نظیر حفاظت از جزایر مورد مناقشه خبر داد.

این اظهارات درحالیست که خبرگزاری فرانسه در گزارشی به اظهارات روز گذشته شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در کانبرا در دیدار با تونی آبوت همتای استرالیایی درباره پیوند ناگسستنی توکیو و پکن پرداخت.

از سوی دیگر همزمان با افزایش تنش های ارضی چین و ژاپن احتمال امضای توافقنامه درباره مناسبات دفاعی وجود دارد که همین موضوع می تواند موجبات نارضایتی چین را فراهم کند.

تنشهای ارضی در شرق آسیا میان چین، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسید. از زمان بالا گرفتن تنشهای ارضی، معترضان چینی و ژاپنی با برگزاری تظاهرات اعتراض خود را بر سر ادعای مالکیت این جزایر اعلام کرده اند.

آبه در دیدار با آبوت با اشاره به تصمیم ژاپن برای گسترش همکاریها با چین خواستار ایفای نقش سازنده پکن در امنیت منطقه همراه با ژاپن و استرالیا شد.

رسانه های ژاپنی همچنین گزارش دادند که عبور  تندباد دریایی نئوگوری از اوکیناوا باعث شد تا دهها هزار نفر از اهالی این منطقه به دنبال پناهگاه امن همگانی باشند.

عبور تندباد دریایی نئوگوری از اوکیناوا که از آن به عنوان یکی از شدیدترین تندبادهای دریایی در ژاپن یاد می شود و طول امواج آن به 14 متر می‌ رسد همچنین باعث لغو پروازها در این جزیره، قطع برق و تعطیلی مدارس شد. از سوی دیگر پیش بینی می شود که این تندباد دریایی به سمت هانشو از جزایر مهم ژاپن حرکت کند.

کد N381151

وبگردی