آفتاب

عبدالله عبدالله: آرای تقلبی را رد می کنیم و قبول نداریم

عبدالله عبدالله: آرای تقلبی را رد می کنیم و قبول نداریم

کابل – ایرنا – عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات جنجالی این کشور در نشستی در محل لویه جرگه افغانستان در کابل در جمع هواداران خود گفت: رای تقلبی را رد می کنیم و قبول نداریم

به گزارش ایرنا، عبدالله گفت: این رای تقلبی نتیجه کار مثلت ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و ستاد انتخاباتی رقیب انتخاباتی است و ما آن را قبول نداریم.

عبدالله با تاکید بر اینکه مردم افغانستان از من می خواهند که حکومت خود را اعلام کنم، گفت: جان خود را فدای مردمی که به من رای دادند و انگشتان دستشان قطع شد، می کنم، اما حکومت تقلبی را نمی پذیریم.

وی با تاکید بر اینکه عزت و سربلندی افغانستان را می خواهیم ،گفت: اگر قطعه قطعه شویم حکومت تقلبی را نمی پذیریم زیرا بدون شک برنده انتخابات ما هستیم و یک روز اجازه حکومت تقلبی را در افغانستان نمی دهیم.

عبدلله خطاب به مردم افغانستان، گفت:شما به من چند روزی وقت بدهید تا تصمیمی را که به خیر مردم افغانستان باشد با مشورت شما بگیرم .

وی با تاکید بر اینکه هیچ کسی نمی تواند با رای تقلبی وارد کاخ ریاست جمهوری شود، به مذاکراتش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت جهان نمی تواند ما را نادیده بگیرد.

کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 24 خرداد برگزار شد ، ˈاشرف غنی احمدی زیˈ با 56 درصد آرا پیشتاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

ˈیوسف نورستانیˈ رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان با تاکید بر اینکه اعلام نتایج ابتدایی به هیچ وجه اعلام برنده انتخابات افغانستان نیست، گفت: اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی از مجموع 8 میلیون و 109 هزار و 493 رای با کسب 4میلیون 485 هزار و 888 رای معادل 56.44 درصد آرای، پیشتاز است.

نورستانی گفت: عبدالله عبدالله نیز در این دور از انتخابات 3میلیون و 461 هزار 639 رای معادل 46.56 آرا را کسب کرد.

نورستانی با تاکید بر اینکه در دور دوم انتخابات افغانستان تقلب هایی صورت گرفته است، گفت: مذاکرات بین کاندیداها و نهادی داخلی و خارجی در خصوص تفکیک آرای پاک از ناپاک ادامه دارد و کمیسیون های انتخاباتی وظیفه دارند در این خصوص اقدام کنند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج ابتدایی، کمیسیون رسیدگی به شکایت ها پس از ثبت شکایات های نامزدها 10 روز فرصت خواهد داشت به شکایت نامزدها رسیدگی و نتیجه را به کمیسیون برگزاری انتخابات ارسال و این کمیسیون نتایج نهایی را رسما اعلام کند.

نتیجه ابتدایی این انتخابات در حالی اعلام شد که عبدالله عبدالله نامزد معترض به انچه که تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور می نامد، تاکید کرد تا زمانیکه آرای تقلبی از صندوق ها خارج نشود، این نتیجه را نخواهد پذیرفت.

در چند روز اخیر نمایندگان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با حضور ˈیونس قانونیˈ معاون اول و ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم ریاست جمهوری این کشور گفت و گوهایی را آغاز کرده اند و گفته می شود که این مذاکرات ادامه دارد.

در این مدت نمایندگان سازمان ملل، نمایندگان سنای آمریکا و سفیران خارجی مقیم کابل نیز در خصوص جنجال انتخاباتی افغانستان با دو نامزد دیدار و گفت و گوهایی داشته اند.

24 خرداد نیز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با رقابت عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی برگزار شد.

قرار است نتیجه قطعی و نهایی انتخابات افغانستان 31 تیرماه اعلام شود.

آساق/1501
کد N381081

وبگردی