آفتاب

هند اصلاحات درشورای امنیت را با سران گروه ˈبریکس ˈ درمیان می گذارد

هند اصلاحات درشورای امنیت را با سران گروه ˈبریکس ˈ درمیان می گذارد

دهلی نو - ایرنا - نخست وزیر هند همزمان با شرکت در نشست سران پنج کشور عضو گروه ˈبریکسˈ که هفته آینده در برزیل برگزار می شود، پیشنهاد اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد را مطرح می کند.

به گزارش ایرنا، این نخستین حضور ˈنارندرا مودیˈ از حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی) به عنوان نخست وزیر جدید هند در نشستی چند جانبه است.

ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین، ˈولادیمیر پوتینˈرییس جمهور روسیه، مقام های ارشد آفریقای جنوبی و ˈدیلما روسفˈ رییس جمهور برزیل در این نشست دو روزه حضور

دارند.

همچنین رییس جمهور کشور میزبان از سران کشورهای آمریکای جنوبی شامل آرژانتین، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه، اوروگوئه، ونزوئلا و سورینام برای شرکت در نشست بریکس دعوت کرده است.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که آفریقای جنوبی به عنوان میزان نشست قبلی دوربان سال گذشته از سران کشورهای آفریقایی دعوت کرده بود.

ˈسوجاتا مهتاˈ معاون روابط اقتصادی وزارت امور خارجه هند درباره ششمین نشست پنج کشور عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت: ما امیدواریم موافقت کشورهای عضو را درباره اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلب کنیم.

چین و روسیه به عنوان دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد درگروه

بریکس حضور دارندو سه کشور دیگر خواستار عضویت در این شورا هستند.

مهتا اظهارداشت: دیگر موضوع مهم، مذاکرات چند جانبه در سازمان ملل متحد پس از نشست 2015درباره توسعه پایدار و اهداف هزاره است.

وی ایجاد بانک توسعه بریکس را یکی از مهمترین موضوعات نشست برزیل خواند و ادامه داد: همه مسایل مربوط به تاسیس بانک توسعه هنوز در مرحله مذاکره است و در

این باره در تاریخ 15جولای در شهر ساحلی فورتالزا در شمال شرق برزیل تصمیم گیری می شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است اعلامیه فورتالزا شامل نتایج نشست منتشر شود،گفت: روز بعد یعنی 16 جولای سران کشورهای بریکس در برزیلیا پایتخت برزیل با سران کشورهای آمریکای جنوبی مذاکره خواهند کرد.

پنج کشور عضو گروه بریکس در نشست دوربان تصمیم گرفتند که به منظور بهبود زیرساخت ها و پروژه های توسعه پایدار خود و سایر کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور، بانک بریکس را تاسیس کنند تا منابع موجود میان کشورها انتقال

یابد.

برای این بانک بودجه مشترک یکصد میلیاد دلاری نیز تصویب شد. معاون روابط اقتصادی وزارت امور خارجه هند افزود: یکی از اهداف ایجاد این بانک فراهم کردن ضمانت های اعتباری برای کشورهای عضو و برخی کشورهای درحال توسعه است.

موضوعات مربوط به سازمان تجارت جهانی نیز احتمالا در نشست برزیل مورد بررسی قرار می گیرد.

ˈدینکار کهالارˈ معاون امور غرب وزارت امور خارجه هند با اشاره به فرصتی که نشست سران بریکس در برزیل برای گفت وگوی دو جانبه میان سران کشورهای آمریکای جنوبی و نخست وزیر هند فراهم می کند، گفت: نخست وزیر هند به طرح موضوعات مهم بیش از تشریفات علاقه مند است.

سید ˈاکبرالدینˈ سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز در پاسخ به این پرسش که آیا

در حاشیه نشست برزیل نخست وزیر هند با رییس جمهور چین دیدار می کند، گفت:

دیدار با سران سایر کشورها برای نخست وزیر امری عادی است.

مذاکرات درباره اعلامیه نشست بریکس از فردا(سه شنبه) میان کارشناسان آغاز می شود و در پی آن وزرای بریکس در تاریخ 14جولای گردهم می آیند.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N379589

وبگردی