آفتاب

تعامل؛ راهی که وزیر و استیضاح کنندگان برگزیدند

تعامل؛ راهی که وزیر و استیضاح کنندگان برگزیدند

تهران - ایرنا - تفاهم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استیضاح کنندگان برای پیگیری مطالبات آنان نشان داد که می توان فارغ از گمانه زنی ها و هیاهوی سیاسی، راه تعامل را با هدف تامین مصالح کشور در پیش گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، موضوع تقاضای حدود 50 تن از نمایندگان مجلس برای استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اوایل تیرماه زمانی رسانه ای شد که الیاس نادران نماینده تهران نسبت به تاخیر هیات رییسه در اعلام وصول آن تذکر آیین نامه ای داد.

نگاهی به اسامی نمایندگانی که پای این تقاضای استیضاح را امضا کرده بودند، نشان می داد که آنان در مسیر خود مصمم هستند زیرا در طول وزارت فرجی دانا بارها در نطق ها، سخنرانی ها، تذکرها و سوالات خود نسبت به عملکرد وی و دولت یازدهم انتقاد و اعتراض کرده بودند.

شاید به همین خاطر بود که برخی ناظران سیاسی، انجام این استیضاح را امری حتمی و احتمال رای آوری وزیر را در جلسه استیضاح نامحتمل می پنداشتند.

گفت و گوی نمایندگان استیضاح کننده با رسانه ها حاکی از آن بود که بازگشت دانشجویان ستاره دار، برخی عزل و نصب ها، نگرانی از سیاسی شدن فضای دانشگاه ها و تاثیر آن بر توقف یا کند شدن رشد علمی کشور و همچنین افشای رانت های صورت گرفته درباره برخی دانشجویان بورسیه دکتری محورهای اصلی استیضاح وزیر بود.

البته داستان استیضاح وزیر علوم، یک شبه در مجلس شکل نگرفته بود؛ موضوع به دی ماه سال قبل و اصرار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای دسترسی به اسامی دانشجویان ستاره داری بود که در دولت قبل از تحصیل محروم شدند و در دولت یازدهم با بررسی مجدد پرونده های آنان، برخی از آنها به دانشگاه بازگشتند.

وزارت علوم دسترسی به اسامی و پرونده ها را مغایر قانون و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانست و به همین خاطر برخی از اعضای این کمیسیون به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کردند که نتیجه این شد اسامی به شکایت کنندگان داده شود اما وزارتخانه بر سر نظر خود ماند و شاکیان شکایت خود را به رییس مجلس ارایه کردند.

رییس مجلس در جلسه ای که با حضور وزیر و شاکیان برگزار شد، از وزارت علوم درخواست کرد که اسامی به آنها داده شود؛ محمدعلی پورمختار رییس کمیسیون اصل 90 مجلس در مصاحبه ای با ایرنا گفته بود که اسامی داده شده و این پرونده بسته شده است.

اما بعد از مدتی نمایندگان شاکی اعلام کردند اسامی داده شده از سوی وزارت علوم اسامی مورد نظر نمایندگان نبوده و از این رو یکی از محورهای استیضاح را مساله دانشجویان ستاره دار قرار دادند.

در دوهفته ای که گذشت، موافقان و مخالفان استیضاح بیکار ننشستند؛ حتی در هفته ای که اغلب نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود رفته بودند، دو نایب رییس مجلس در جلسه ای با وزیر علوم و برخی از استیضاح کنندگان که در تهران حضور داشتند، سعی کردند مشکلات مورد نظر استیضاح کنندگان را از طریق تفاهم حل کنند.

نتایج این نشست حاکی از آن بود که علاقه هایی در نظرات و آرای دو طرف برای رفع مسایل فارغ از دغدغه های سیاسی وجود دارد اما نیاز به جلسات بیشتر برای رسیدن به تفاهم حداکثری بود.

هرچند در این مدت مسوولان وزارت علوم بر شفاف سازی و پاسخگویی به سوالات و دغدغه های نمایندگان تاکید داشتند اما از سوی دیگر استیضاح کنندگان نیز بر اعلام وصول آن اصرار داشتند و معتقد بودند «با گفتار درمانی مسایل اساسی کشور علاج نمی شود».

در این مدت استیضاح کنندگان بارها در رسانه ها از گلایه ها و دل نگرانی های خود از آینده آموزش عالی کشور و توقف رشد علمی کشور سخن گفتند و مخالفان استیضاح نیز با تاکید بر رویکرد سیاسی استیضاح کنندگان، بر این باور بودند که مشکل اصلی امروز کشور مسایل اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان است.

نامه حمایتی جمعی از استادان دانشگاه از عملکرد وزارت علوم در ماه های گذشته نیز نشان می داد که دانشگاهیان و جامعه علمی کشور نیز از برخورد سیاسی با این وزارتخانه ناخرسند هستند.

«جواد هروی» رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی این استیضاح را شتابزده

و سیاسی می دانست و معتقد بود که با توجه به منویات و بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تداوم مسیر حرکت علمی کشور باید همگی به مقوله دانش، فناوری و پیشرفت کشور که دغدغه همه شده، توجه کنیم.

بورسیه های غیرقانونی دولت قبل برای استیضاح کنندگان مزید بر علت بود زیرا به گفته برخی از نمایندگان مخالف استیضاح از جمله «حجت الله درویش پور» نماینده ایذه و باغملک کسانی که در این موضوع ذی نفع هستند، از پیگیری مساله بورسیه ها در وزارتخانه رضایت ندارند.

وی تاکید داشت: شاید از نمایندگان یا وابستگان آنها در میان افراد ذی نفع از بورسیه ها باشند و به طور کلی ذی نفعان از پیگیری موضوع خرسند نیستند.

رقابت موافقان و مخالفان استیضاح برای تنویر افکار عمومی هر چند حدود دو هفته به طول انجامید اما تصمیم نهایی برای اعلام وصول این تقاضا به جلسه ای مشترک میان رییس مجلس، وزیر علوم و استیضاح کنندگان موکول شد.

این جلسه امروز (دوشنبه) در دفتر علی لاریجانی رییس مجلس برگزار شد و علاوه بر رییس، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر دو نایب رییس مجلس، غلامعلی حدادعادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس و جمعی از استیضاح کنندگان از جمله محمدمهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی و قاسم جعفری در این جلسه حضور داشتند.

به گفته قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فعلا استیضاح وزیر علوم منتفی شده است و در مسیر قانون، خواسته های استیضاح کنندگان نیز ظرف یک ماه آینده پیگیری می شود.

جعفری به ایرنا توضیح داد: در این جلسه تاکید شد که هیچ کدام از نمایندگان حاضر در این نشست درخواست خلاف قانون ندارند و آقای فرجی دانا نیز قول داد که در راستای قانون حرکت کند.

وی با تاکید بر این که هیچ کدام از استیضاح کنندگان خواهان هزینه برای نظام نیستند و خواهان تعامل در فضایی مثبت برای حل موضوعات هستند افزود: قرار شد نتایج این نشست ظرف یک ماه آینده و تا مرداد ماه اجرایی شود.

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس، اگر وزارت علوم در مسیر قانون حرکت کند، مشکلی از جانب استیضاح کنندگان وجود نخواهد داشت و وزیر طبق روال گذشته در این وزارتخانه به فعالیت خود ادامه می دهد و موضوع استیضاح منتفی خواهد شد.

«سعدالله نصیری قیداری» معاون پارلمانی وزیر علوم٬ تحقیقات و فناوری مجلس نیز گفته است: وزارت علوم قرار است هر هفته گزارشی از عملکرد خود به کمیته نظارت بر تفاهم انجام شده ارایه کند.

وی با بیان این که کمیته نظارت بر تفاهم انجام شده از سوی نمایندگان تشکیل شده است، افزود: وزارت علوم با ارایه گزارش هفتگی به این کمیته، از بروز سوءتفاهمات دیگر جلوگیری می کند.

سیام**2025 **1449
کد N379544

وبگردی