آفتاب

زباله دریاها و اقیانوس ها دوباره در چرخه غذایی انسان قرار می گیرند

زباله دریاها و اقیانوس ها دوباره در چرخه غذایی انسان قرار می گیرند

تهران - ایرنا - برخلاف تصور عموم، زباله های شناور در سطح دریاها و اقیانوس ها امحا نمی شوند؛ بلکه در اعماق اقیانوس ته نشین شده و دوباره وارد چرخه غذایی انسان می شوند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از آکادمی ملی علوم آمریکا، محققان احتمال می دهند که این زباله ها توسط موجودات آبزی و بر اثر املاح آب به قطعات کوچکتری تبدیل می شوند و بر اثر مرور زمان به عمق اقیانوس می روند.

دوره مدرن ˈعصر پلاستیکˈ نام گرفته است. با توسعه تکنولوژی در تمام زمینه ها، زباله بیشتری وارد طبیعت می شود.

آکادمی ملی علوم در سال 1970 اعلام کرد که سالانه حدود 45 هزار تن زباله وارد دریا و اقیانوس می شود؛ حال در نظر بگیرید که تولید پلاستیک جهان از آن سال تاکنون 5 برابر افزایش یافته است.

گروهی از محققان در سال 2010 توسط یک کشتی به نام Malaspina شروع به جمع آوری زباله های سطحی اقیانوس و اندازه گیری غلظت پلاستیک آب کردند.

با وجود افزایش زباله جهان، زباله های جمع آوری شده خیلی کمتر از انتظار بود و در سطح آب به ندرت زباله های بزرگتر از 0.2 اینچی (5 میلیمتر) دیده می شد.

این تحقیقات تئوری دانشمندان درباره ته نشین شدن زباله های بزرگ در اعماق اقیانوس را قدرت بخشید.

****بلع زباله های پلاستیکی توسط موجودات دریایی

چندی پیش خبری مبنی بر بلع زباله های پلاستیکی توسط پرنده های دریایی، نهنگ ها، لاک پشت ها و برخی دیگر از مهره داران آبزی منتشر شد.

در این تحقیق پرندگان سواحل کاتالان در بارسلونا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که 94 درصد از این پرندگان تحت تاثیر زباله های پلاستیکی قرار دارند و 70 درصد از آنان این زباله ها را می بلعند. این پژوهش برای اولین بار تاثیر زباله های پلاستیکی را بر روی پرندگان بررسی کرده است.

زباله های شناور معمولا باعث ایجاد زخم، خفگی، انسداد روده و عفونت و مرگ پرندگان و موجودات دریایی می شوند؛ به علاوه پرندگان این زباله ها را با مواد غذایی اشتباه می گیرند و آنها را می بلعند. در برخی از موارد نیز پرندگان دریایی از حیواناتی تغذیه می کنند که درون معده آنان ظروف پلاستیکی قرار دارد. محققان در حال بررسی اثرات طولانی مدت آلاینده های سمی موجود در زباله های پلاستیکی موجود در اکوسیستم دریا هستند که در نهایت وارد چرخه زندگی انسان می شود.

آلودگی پلاستیکی یک تهدید جدی برای اکوسیستم های دریایی محسوب می شود. تمام محصولات غیر قابل بازیافت در نهایت مسیر خود به دریا می رسند و باعث انتقال ویروس و عفونت به انسان می شوند.

****آلوده ترین کشورهای دنیا

موسسه بین المللی Blacksmith در سال 2013 اسامی آلوده ترین مکان های جهان را از نظر زیست محیطی منتشر کرد. این موسسه غیر انتفاعی در سال 1999 تاسیس شده است و مقر آن در نیویورک است. هدف اصلی این موسسه پاکسازی مناطق آلوده، با تمرکز بر جوامعی است که در آن کودکان بیشتری در معرض خطر هستند.

در لیست این سازمان، بیشتر نام کشورهای در حال توسعه ای به چشم می خورد که مملو از زباله های الکترونیکی، صنایع و معادن مختلف هستند.

در صدر لیست این سازمان اوکراین، به دلیل فاجعه چرنوبیل قرار دارد. انفجار راکتور شماره 4 چرنوبیل در سال 1986، هولناک ترین حادثه اتمی جهان را رقم زد که تشعشعات ناشی از آن 100 برابر بیشتر از بمب اتم هیروشیما و ناکازاکی گزارش شد.

در ساعات اولیه انفجار حدود 50 نفر متخصص و آتش نشان جان باختند و طبق آمار گزارش شده در بیست و چهارمین سالگرد حادثه نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 2010، حدود 985 هزار نفر بر اثر این حادثه جان خود را تا سال 2010 از دست دادند که علت مرگ اکثر آنان سرطان بود.

در همان سال آکادمی علوم نیویورک کتابی را با عنوان ˈچرنوبیل؛ پیامدهای فاجعه برای مردم و محیط زیستˈ منتشر کرد که بیانگر آمار هولناکی است. با گذشت 28 سال از این فاجعه، هنوز هم تا فاصله 30 کیلومتری این نیروگاه خالی از سکنه است.

در این لیست آمده است که علاوه بر روسیه ، اندونزی و نیجریه نیز از جمله آلوده ترین کشور های جهان از نظر محیط زیست محسوب می شوند.

کشور غنا با معضل بازیابی 215 هزار تن زباله الکترونیکی رو به رو است که اغلب از مواد پلاستیکی و فلزی ساخته شده اند.

این مواد در اثر تجزیه، آتش سوزی و اکسید شدن در خاک و آب منطقه نفوذ کرده اند و موجب مسمومیت ساکنین می شوند.

صنعتگران این کشور از سیم و دیگر لوازم الکترونیکی برای تولید مس استفاده می کنند که این فرآیند باعث آزاد شدن بخارات سمی Agbogbloshie در منطقه آکرای این کشور می شود.

شهر درشینسک در روسیه در سال 2007 به عنوان آلوده ترین شهر جهان در کتاب رکورد های گینس به ثبت رسید و در سال های 1930 تا 1998 بیش از 300 هزار تن مواد آلاینده شیمیایی به رودخانه های این شهر سرازیر شد و تاکنون بیش از 150 نوع مواد آلاینده در آب های زیرزمینی این شهر شناسایی شده است. میانگین عمر ساکنین این شهر در حدود 43 سال است.

علاوه بر درشینسک، نورلیسک نیز یکی از آلوده ترین شهرهای روسیه محسوب می شود. هر ساله حدود 500 تن اکسید نیکل و مس و حدود دو میلیون تن دی اکسید گوگرد در هوای این شهر آزاد می شود.

آلوده ترین رودخانه جهان موسوم به سیتاروم در اندونزی قراردارد و حدود 80 درصد از جریان های آب سطحی جاکارتا را تشکیل می دهد. این رودخانه حدود 5 درصد از مزارع برنج اندونزی را تامین می کند و منبع تامین آب بیش از 2000 کارخانه است. آلودگی این رودخانه سالانه سلامت بیش از 5 میلیون نفر را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد.

شهر کالیمانتا در اندونزی یکی از اماکنی است که معادن غنی طلا در آن یافت می شود؛ اما نحوه استخراج طلا به گونه ای است که مقادیر زیادی از جیوه را در محیط آزاد می کند. نتیجه استخراج طلا از معادن این شهر، کسب ثروت به قیمت آلودگی محیط زیست و به خطر انداختن سلامت میلیون ها انسان بی گناه است.

سالانه به طور میانگین 500 هزار لیتر روغن سوخته به دلتای رود نیجر در نیجریه سرازیر می شود. این حجم از روغن سوخته علاوه بر مسمومیت آب رودخانه و آلودگی آب های زیرزمینی، مقادیر زیادی از هیدروکربن ها را در محیط زیست آزاد کرده که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی مانند ذرت و غلات و ایجاد آلودگی در سایر محصولات شده است.

یکی از آلوده ترین رودخانه های جهان به نام Matanza-Riachuelo در آرژانتین قرار دارد و انباشته از مواد شیمیایی چون روی، سرب، مس، نیکل و کروم است.

منطقه Kabwe در زامبیا که صاحب منابع بزرگ سرب است نیز بسیار آلوده است. در سال 2006 میزان سرب در خون کودکان این منطقه 5 تا 10 برابر بیشتر از حد مجاز گزارش شد.

شهر Hazaribagh در بنگلادش نیز یکی از آلوده ترین مناطق دنیا محسوب می شود. مهمترین صنعت این منطقه چرم است و ضایعات دباغ خانه های آن که عمدتا کروم هستند وارد آب رودخانه ها می شوند و عامل اصلی ابتلا به سرطان هستند.

*****راهکار

زباله های موجود در دریا ها و اقیانوس ها علاوه بر سلب رفاه و آرامش و سلامتی انسان ها و موجودات دریایی، هزینه هنگفتی را به دولت ها تحمیل می کند و باعث کاهش درآمدهای گردشگری می شود.

طبق آمار شورای دفاع از منابع طبیعی آمریکا، هزینه سالانه پاکسازی زباله آبراه های کالیفرنیا حدود 428 میلیون دلار است.

مهمترین راهکار برای حل معضل زباله های پلاستیکی در سطح آب، آموزش عمومی در خانواده و مدرسه است. راهکار جدی دیگر برای حل این مشکل، استفاده از مواد قابل بازیافت و طبیعی در صنایع بسته بندی است.

شورای دفاع از منابع طبیعی آمریکا در حال تشکیل یک ائتلاف رو به رشد برای مدیریت مواد زاید محیط زیست است و نیاز است که تمام کشورها از چنین سازمان هایی حمایت کنند.

نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه National Academy of Sciences منتشر شده است.

علمی (5) ** 9259**1599
کد N379521

وبگردی