آفتاب

شبه نظامیان کامیون تدارکاتی ناتو را در کویته پاکستان به آتش کشیدند

شبه نظامیان کامیون تدارکاتی ناتو را در کویته پاکستان به آتش کشیدند

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستان گفت: کامیون تدارکاتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه در شهر ˈکویتهˈ مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان مورد هدف شبه نظامیان قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

به گزارش ایرنا،رسانه های پاکستانی به نقل از گزارش پلیس کویته افزودند: مهاجمان ناشناس امروز با تیراندازی و پرتاب نارنجک های جنگی در نزدیکی منطقه ˈهزار گنجیˈ این شهر به یک دستگاه خودروی تدارکاتی نیروهای ناتو حمله کردند.

پلیس شهر کویته اعلام کرد:دراین حمله خودروی مورد نظر به آتش کشیده شد البته به هیچ یک از رانندگان و افراد محلی آسیبی وارد نشده است.

براساس این گزارش؛حمله امروز منجر به مسدود شدن بزرگراه کویته به کراچی و جاده های متصل با مناطق مجاور شد.مهاجمان موتور سوار نیز پس از به آتش کشیدن کامیون تدارکاتی ناتو که بطرف افغانستان در حرکت بود، بسرعت از محل حادثه متواری شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است. با این حال مقامات پاکستانی در گذشته گفته بودند که حمله به خودروهای ناتو توسط شبه نظامیان وابسته به گروههای غیرقانونی از جمله ارتش آزادی طلب بلوچ و تحریک طالبان (TTP) صورت می گیرد.

منابع خبری پاکستان در این خصوص گزارش دادند: حملات شبه نظامیان به خودروهای تدارکاتی نیروهای ناتو در مناطق مختلف پاکستان در حالی انجام می شود که قرار است نیروهای نظامی خارجی به سرپرستی آمریکا در پایان سال 2014 میلادی افغانستان را ترک کنند.

حرکت خودروهای تدارکاتی ناتو به افغانستان از طریق پایانه مرزی ˈتورخمˈ در شمال غرب پاکستان پس از 3 ماه توقف به علت اعتراض ها و تحصن هواداران حزب تحریک انصاف که حزب حاکم در ایالت خیبر پاکستان است، اسفند 92 دوباره از سرگرفته شد.

حامیان حزب ˈتحریک انصافˈ و حزب ˈجماعت اسلامیˈ که از احزاب ائتلافی دولت ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان هستند، به مدت 96 روز اجازه حرکت خودروهای ناتو را در اعتراض به تداوم حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان به سوی مرز تورخم در شمال غرب این کشور برای ورود به خاک افغانستان ندادند.

مسیر عبور این کامیون ها که حامل تجهیزات و تدارکات برای نیروهای ˈناتوˈ در افغانستان بود، 7 ماه در اعتراض به کشته شدن 24 سرباز پاکستانی در آذر 90 در جریان حملات هوایی آمریکا به یک پاسگاه مرزی این کشور مسدود شده بود.

دولت پاکستان سوم جولای 2013 (13تیر 1391) درپی عذرخواهی ˈهیلاری کلینتونˈ وزیر وقت امور خارجه آمریکا به خاطر کشته شدن نظامیان پاکستانی، اقدام به بازگشایی مسیر عبور کاروان های ˈˈناتوˈ کرد.

آساق*ش*ا.ر*1547
کد N379471

وبگردی