آفتاب

ششمین روز از مذاکرات وین6، «سخت و سازنده»/تلاش صهیونیست ها برای بی نتیجه ماندن مذاکرات

ششمین روز از مذاکرات وین6، «سخت و سازنده»/تلاش صهیونیست ها برای بی نتیجه ماندن مذاکرات

در ادامه مذاکرات ایران و 1+5 و در ششمین روز انجام این گفت‌وگوها محمد جواد ظریف و کاترین اشتون با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در ششمین روز این مذاکرات ساعت ده و نیم به وقت محلی اشتون و ظریف در هتل کوبورگ با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار برای بررسی آخرین موضوعات مربوط به نگارش و تدوین توافق جامع ایران و 1+5 در چارچوب توافق ژنو انجام می‌شود.

این گفت و گو ها شب گذشته بین سید عباس عراقچی، مجید روانچی و هلگا اشمید تا اواخر شب در وین جریان داشت. قرار است این مذاکرات تا سی تیرماه ادامه یابد، اما سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفته است زمان مشخصی برای پایان یافتن این دور از مذاکرات وجود ندارد .

مایکل مان در رابطه با این مذاکرات گفته است: این گفت‌وگو ها به شکل سازنده و در فضای کاری مثبتی انجام شده است البته در مواردی دشواری‌هایی وجود دارد.

سخنگوی اشتون این مذاکرات را سازنده اما سخت توصیف کرده است.مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات کنونی در وین بین ایران و 1+5، عنوان کرد: ما مذاکرات دوجانبه و چند جانبه با ایران را به منظور بحث درباره مسائل مشخص و ارزیابی همه مواضع و کاستن از اختلافات انجام می‌دهیم.

وی افزود: این شیوه متکی به مذاکرات دوجانبه است و بهترین وسیله برای پیشبرد مذاکرات به شمار می‌رود.

سخنگوی کاترین اشتون در گفت‌وگو با العالم مذاکرات دوجانبه بین سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون اشتون را - با وجود برخی دشواری‌ها- سازنده و مثبت توصیف کرد و این مذاکرات را سازنده در فضای کاری مثبت خواند.

مایکل مان همچنین از برگزاری نشست‌های فنی در سطح کارشناسان دو طرف سخن گفت.

سخنگوی اشتون همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: موعد مشخصی برای پایان دور کنونی مذاکرات نیست. مذاکرات تا دستیابی به توافقنامه‌ای - صرف نظر از زمانی که خواهد برد- ادامه خواهد یافت.

سید عباس عراقچی و هلگا اشمید عصر امروز (19 به وقت محلی) برای ادامه نگارش توافق نامه جامع ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار می کنند.

قراراست در این جلسه معاونان سیاسی هیأت های ایران و اتحادیه اروپا نگارش این توافق نامه را ادامه دهند.
در روزهای گذشته هیأت سیاسی و کارشناسی ایران گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه ای با اعضای 1+5 داشته است.
عراقچی پیش از این گفته بود: پرانتزها همه سرجای خودش است، متنی را در جلسه گذشته آماده کرده‌ایم که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم.
وی افزود: تمام تلاش ما این است از این فرصتی که تا 20 جولای باقی مانده است کمال استفاده را انجام دهیم و بتوانیم هم به لحاظ کلی روی بحث‌هایی که اختلاف داریم به یک تفاهم برسیم و بعد این تفاهم را روی کاغذ بیاوریم، عبارات و ادبیات مناسب را پیدا و روی آن توافق کنیم و در نهایت به یک متنی که مورد توافق باشد برسیم و توافق نهایی شکل بگیرد.

در 10 سال گذشته چه گذشت
ششمین دور از مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک، در وینِ ادامه مذاکراتی است که در 10 سال گذشته پیگیری شده است.

اجرای توافقی که در سوم آذر ۱۳۹۲ در ژنو بدست آمد، نشان داد که می‌توان با وجود بی‌اعتمادی موجود به راه حل‌های مشترکی رسید که زمینه‌ساز توافق‌های بعدی باشد. زیرا برای رفع بی‌اعتمادی‌ها نیز چاره‌ای جز گفتگو و مذاکره نیست.
در مذاکرات 10 سال اخیر ایران با غرب درباره موضوع هسته ای« مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس»،« زیاده خواهی‌های آمریکا و اسرائیل»،« تحلیل نادرست آمریکا درباره موثر بودن سلاح تحریم» و «کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی» از جمله موانع مذاکرات سازنده و نتیجه بخش بوده است.

ادامه ادعاهای صهیونیستی
ادعاهای رژیم صهیونیستی هنوز ادامه دارد تا جایی که نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی در خلال جشنی به مناسبت تاسیس موساد اعلام کرد در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش پیش روی «اسرائیل» و مهم‌ترین وظیفه موساد، موضوع هسته‌ای ایران است.
به گزارش پایگاه خبری «نبأپرس»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی در جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس شاخه عملیاتی موساد اعلام کرد که سازمان موساد ملزم به تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
وی در ادامه گفت که واقعیت به طرز گیچ‌کننده‌ای در حال تغییر است و موساد باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. نتانیاهو این ماموریت موساد را مهمترین وظیفه این سازمان در روزهای فعلی اعلام کرد.
رژیم صهیونسیتی در راستای سیاستهای خصمانه خود بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده است.

/2727

کد N379105

وبگردی