آفتاب

اهداف و دیدگاه‌های احسان اوغلو برای ریاست جمهوری ترکیه

اهداف و دیدگاه‌های احسان اوغلو برای ریاست جمهوری ترکیه

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی و کاندیدای حزب "مردم جمهوری‌خواه" برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید که هدفش دستیابی به 55 درصد آرای انتخابات ماه آتی میلادی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی و کاندیدای حزب متعلق به آتاتورک موسوم به "مردم جمهوری‌خواه" در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه حریت گفت: مردم کشور به دنبال صلح و تغییر هستند و از اظهار نظرهای تکراری خسته شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه خودش را توصیف می‌کند و اینکه برخی از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که وی به دنبال فرهنگ اسلام سیاسی است، گفت: من برای دست کم 9 سال به خاطر آنچه که اسلام سیاسی خوانده می‌شود مورد انتقاد قرار داشتم، من دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بودم و در یکی از کتاب‌هایم به صورت شفاف خودم را توصیف کردم، تسلط مذهبی و حیطه سیاسی نباید با یکدیگر تداخل داشته باشند، مواضع مذهبی ارزش‌های لایزالند در حالی که مسائل سیاسی موقت هستند و هرروز تغییر می‌کنند. شما نباید مسائل روزانه سیاسی را با ارزش‌های لایزال و فناناپذیر مورد قضاوت قرار دهید، روابط بین این دو باید مورد احترام قرار گیرد و این دو باید به صورت صلح‌آمیز همزیستی داشته باشند.

تجربیات زیادی در ارتباط میان سیاست و مذهب در اروپا و آمریکا وجود دارد و برای اولین بار در تاریخ جهان اسلام، ‌نخستین تجربه سکولاریسم در ترکیه مطرح شد البته این تجربه پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را داشته است و امروز به نظر من مردم ترکیه و دولت آنکارا به قدر کافی به این بلوغ فکری رسیده‌اند که روابط بین این دو نباید تداخل داشته باشد چرا که باعث از میان رفتن آن‌ها می‌شود.

دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی در پاسخ به اینکه انتقادهایی درباره روند اسلامیزه شدن در ترکیه وجود دارد، گفت: من مخالف استفاده ابزاری از مذهب در سیاست در جهان اسلام هستم، فجایع امروز سوریه، لبنان و عراق به همین خاطر است، چرا که از مذهب در سیاست استفاده نادرست شده است.

این سیاستمدار در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است روند روبه رشدی برای اسلامی سیاسی در ترکیه وجود دارد، افزود: افراد خاصی هستند که به دنبال این مساله‌اند اما تجربه شخصی من در چند روز گذشته به خاطر حضور در میان سکنه مناطق مرکز آناتولی و دریای سیاه نشان داده که مردم مخالف این مساله هستند، آن‌ها همین امروز هم به قدر کافی مشکل دارند؛ بنابراین معتقدم که مردم ترکیه به دنبال سکولاریسم هستند، چرا که ریشه در آن‌ها دارد، با این حال برخی به دنبال شروع دوباره استفاده نادرست از عقاید مذهبی برای دستیابی به قدرت‌های سیاسی هستند.

احسان اوغلو در پاسخ به اینکه آیا مذهب قرابت معنایی با رویکرد علمی در دیدگاه سیاسی‌اش دارد یا خیر، گفت: ما باید همانند سایر جوامع عمل کنیم و بر سنت‌های قاطعانه نظارت داشته باشیم، اما نیازمند مدرن کردن جامعه ترکیه هستیم و باید از نظر اجتماعی، ‌اقتصادی و صنعت، جامعه ترکیه را به سوی مدرنیزه شدن هدایت کنیم. بنابراین من هیچ عدم هماهنگی میان علوم و مذهب و میان اسلام و دموکراسی نمی‌بینم. مکاتب فکری منحصر به فردی وجود دارند که انتظار دارند ما این اقدامات را برای جامعه ترکیه انجام ندهیم و من شخصی هستم که می‌خواهم در مقابل آن‌ها بایستم و خواهان هماهنگی بین مذهب و علوم هستم.

وی در پاسخ به اینکه آیا خودش را یک محافظه کار مدرن می‌داند، گفت: من دوست ندارم به دیگران برچسب بزنم و در مقابل علاقه‌ای به این ندارم که دیگران نیز بر من برچسب محافظه کار یا شخص مدرن را بزنند بلکه دیدگاه و عقیده من فراتر از این برچسب‌های جدا کننده است.

دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی، درباره انتقادهایی مبنی بر اینکه ترکیه محور و رویکرد خود را از غرب به سمت کشورهای اسلامی تغییر داده است، گفت: ترکیه جایگاهی منحصر به فرد در جهان دارد. ترکیه روابط خوبی برای چندین قرن با غرب داشته است و اولین منطقه در جهان اسلام محسوب می‌شود که با غرب روابط خوب و سالمی برقرار کرده و در دوران عثمانی، ترکیه علوم و تکنولوژی مدرن اروپا را به کشور راه داده است. ترکیه اولین کشوری بوده که به شورای اروپا،‌ ناتو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و تعداد دیگری از سازمان‌های اروپایی پیوسته است، بنابراین سرنوشت ترکیه این است که شریکی در اتحادیه اروپا باشد و یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ترکیه همین است. ترکیه باید روابط خود را با اروپا گسترش دهد اما در کنار ارتباط داشتن با غرب نباید منافع ژئواستراتژیکی خود را با روسیه، اوراسیا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکایی لاتین و شرق دور فراموش کند چرا که روابط ترکیه با غرب و شرق در تضاد نیست.

این مقام ترک در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از جانب احزاب سیاسی مورد حمایت است یا خیر، گفت: من از جانب پنج حزب سیاسی ترکیه به ویژه حزب مردم جمهوری خواه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کشور شدم و پیش از پذیرفتن این مساله کاملا مشخص کردم که متعلق به هیچ حزبی نیستم بلکه می‌خواهم برای مردم ترکیه فعالیت کنم.

احسان اوغلو در پاسخ به این سوال که به سیستم پارلمانی ترکیه متعهد و وفادار می‌ماند، گفت: پست ریاست جمهوری جایی برای بدیهیات نیست و نمی توان عقاید شخصی را در آن تجربه کرد،‌ پست ریاست جمهوری ترکیه بالاترین ساختار دولتی محسوب می‌شود و براساس قانون اساسی است و بنابراین من به آن وفادار می‌مانم. مطمئنم که می‌توانم در انتخابات ریاست جمهوری ماه آتی میلادی ترکیه 55 درصد آرا را از آن خود کنم.

وی در پاسخ به این سوال که با کردهای ترکیه پس از پیروزی در انتخابات چگونه رفتار می‌کند و آیا مذاکرات صلح را ادامه می‌دهد، گفت: عقیده و نظر من در این باره کاملا مشخص است، ما باید روند صلح را آنچنان ادامه دهیم که به موفقیت برسد، به اعتقاد من ترک‌ها و کردها به میزان هزار سال است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و متعلق به یک تمدن و سرنوشت هستند، ما به دنبال تحقق بالاترین معیارهای حقوق بشر و آزادی در کشور هستیم و باید برای حل مشکل کردها اقدام کنیم، آنچه که در دهه 1980 رخ داد، یک اشتباه بزرگ بود.

احسان اوغلو در مورد دیدگاهش درباره انتقادها از این مساله که دولت آنکارا از شبه‌نظامیان تندرو در سوریه و عراق حمایت می‌کند، گفت: من همواره به عنوان دبیرکل سازمان همکاری اسلامی جنبش‌های رادیکال را مورد انتقاد قرار داده‌ام چرا که آن‌ها فجایعی را برای ملل اسلامی به وجود آورده‌اند. فرقه‌گرایی یک اشتباه بزرگ است و استفاده از رادیکالیسم برای تحقق ایده‌ها به واسطه کشتار مردم غیرقابل قبول است. ما باید از این اقدامات اجتناب کنیم. اگر یک گروه رادیکالی به شما برای دستیابی به موضعی کمک کند مطمئنا به شما وفادار نمی‌ماند بلکه علیه شما دست به اقدام می‌زند. بنابراین من مخالف رادیکالیسم هستم.

نامزد حزب مردم جمهوری خواه ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور درباره اولویت‌هایش به عنوان یک رئیس جمهور گفت: زنان و جوانان در مرکز توجه من قرار دارند. ترکیه بیش از هر کشور اسلامی دیگری باعث قدرتمند شدن زنان در جامعه شده است و نسل جوان ترکیه نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. مردم ترکیه به دنبال صلح، ثبات و تغییر هستند و از مناظره‌ها و گفت‌وگوهای مکرر و بی‌نتیجه خسته شده‌اند و بنابراین به دنبال تغییر هستند.

انتهای پیام

کد N378998

وبگردی