آفتاب

اجرای مطلوب برنامه‌ی پزشک خانواده در روستا مستلزم دید «سلامت‌محور»

اجرای مطلوب برنامه‌ی پزشک خانواده در روستا مستلزم دید «سلامت‌محور»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ایجاد دید «سلامت‌محور» را میان همه‌ی مدیران، مجریان، پزشکان و ماماها در راستای اجرای مطلوب برنامه‌ی پزشک خانواده و بیمه‌ی روستایی موثر ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، دکتر «طیب قدیمی» در جلسه‌ی ستاد هماهنگی برنامه‌ی پزشک خانواده و بیمه‌ی روستایی در جمع مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان و مسئولان بیمه سلامت استان گفت: برای اجرای مطلوب برنامه‌ی پزشک خانواده باید همه‌ی دست‌اندرکاران نظام سلامت بر ایجاد، استقرار و اجرای آن باور داشته باشیم.

وی افزود: تغییر رفتار مبتنی بر ایجاد باور در مجریان و دست‌اندرکاران سلامت و بیمه‌ها، می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات در این برنامه را کاهش دهد.

دکتر قدیمی در ادامه بر اتخاذ راهکارهای مناسب بمنظور ماندگاری و نگهداشت پزشکان خانواده و بیمه‌ی روستایی تأکید و خاطرنشان کرد: سرمایه‌ی اصلی اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده بیمه‌ی روستایی، مردم هستند و کسب رضایت‌مندی آنان جزء اولویت‌های سیستم بهداشت و درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یادآور شد: پزشکان خانواده یکی از حلقه‌های بنیادی سلامت در روستاها و مناطق محروم محسوب شده که حمایت، احترام و پشتیبانی از آنان ضروریست و آنان نیز باید در ارائه‌ی خدمات با کیفیت به مردم پاسخگو باشند.

وی پیشنهاد کرد اگر مدیران شهرستان در یک جلسه‌ی معارفه و توجیهی برای مردم، شورای اسلامی روستا و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی پزشک و وظایف متقابل و اهداف برنامه را معرفی کنند امکان ماندگاری پزشک و کیفیت ارائه‌ی خدمات افزایش می‌یابد.

«سیف‌الله مرادی»، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه، سازمان بیمه‌ی سلامت استان را مجموعه‌ای از واحدهای بهداشت و درمان برشمرد و بر تسریع پرداخت مطالبات بیمه‌ها به دانشگاه تأکید کرد.

دکتر «فرزام بیدارپور»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در ادامه این جلسه‌ی با ارائه‌ی گزارشی از وضعیت ماندگاری پزشکان خانواده استان در سه سال گذشته، گفت: مناسب‌ترین استراتژی اجرای برنامه‌ی بیمه‌ی روستایی در قالب نظام ارجاع، پزشک خانواده است.

وی از فعالیت 125 پزشک خانواده در مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه‌ی پزشک خانواده و بیمه‌ی روستائیان در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اجرای مطلوب برنامه‌ی پزشک خانواده بیمه‌ی روستائیان در استان به یک‌صد پزشک دیگر نیاز است.

انتهای پیام

کد N378892

وبگردی