آفتاب

رییس جمهوری چین: با انکار گذشته نظامی گری ژاپن مقابله می کنیم

رییس جمهوری چین: با انکار گذشته نظامی گری ژاپن مقابله می کنیم

تهران - ایرنا - «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین روز دوشنبه در مراسمی به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد تهاجم نظامی ژاپن به کشورش گفت: پکن با هر گونه تلاش برای انکار گذشته نظامی گری ژاپن مقابله می کند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، رییس جمهوری چین در این مراسم با اشاره به درگیری نظامی بین نیروهای ژاپنی و چینی در هفتم ژوییه (16تیر) سال 1937میلادی که سرآغاز دومین جنگ ژاپن و چین بود و تا سال 1945 میلادی ادامه داشت، گفت: مردم کشورش هرگز درد و رنج ناشی از این جنگ را فراموش نخواهند کرد.

«شی» گفت: متاسفانه بعد از گذشت حدود 70 سال از پایان جنگ دوم جهانی، هنوز اقلیتی هستند که با نفی تاریخ تهاجمی کشورشان به اعتماد متقابل بین المللی لطمه زده و موجب بروز تنش های منطقه ای می شوند.

گفته می شود رییس جمهوری چین این سخنان را در انتقاد از دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن مطرح کرده است.

تحلیلگران می گویند پخش زنده این مراسم و اظهارات رییس جمهوری چین در تلویزیون دولتی این کشور یکی از تازه ترین موارد کمپین تبلیغاتی ضدژاپنی بوده و درحالی صورت گرفت که دو کشور کماکان بر سر مالکیت جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی و مسایل تاریخی فیمابین دچاراختلاف هستند.

از زمان اقدام نخست وزیر ژاپن به بازدید از معبد «یاسوکانی» انتقادها در چین از دولت «آبه» شدت گرفته است.

معبد «یاسوکانی» یک موزه جنگی است که از گذشته نظامی ژاپن تکریم می کند. این محل در میان محافظه کاران ژاپنی و راستگرایان این کشور به عنوان یک غرور ملی محسوب می شود.

ادای احترام به این معبد از سوی سیاستمداران ژاپنی همواره مورد انتقاد چین و دیگر کشورهای منطقه از جمله کره جنوبی و شمالی بوده چرا که از گسترش نظامی گری ژاپن پس از سال 1945 میلادی در منطقه آسیا آسیب دیده اند.

آساق 1450**1545
کد N378770

وبگردی