آفتاب

کمبود گاز خطری جدی برای شرق اروپا

کمبود گاز خطری جدی برای شرق اروپا

تهران-ایرنا- تحلیلگران هشدار می دهند که اتکای بیش از حد اروپا به ویژه اروپای شرقی به گاز صادراتی روسیه، این منطقه را به شدت آسیب پذیر کرده است، بخصوص اگر بحران اوکراین تشدید شود.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی شبکه اقتصادی ˈسی ان بی سیˈ آمریکا، اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار داده اند اگر جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین با کمک مسکو خلع سلاح نشوند، روسیه باید منتظر تحریم های شدیدتری باشد.

تحریم هایی که تاکنون اعمال شده شامل ممنوعیت صدور ویزا، توقیف اموال شرکت ها و مقاماتی است که ارتباطات نزدیکی با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه دارند. اما شماری از سیاستمداران به ویژه در واشنگتن خواستار اعمال تحریم علیه بخش انرژی روسیه شده اند، در حالیکه یک چهارم اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می دهد.

ˈهنینگ اسکاچنˈ رییس بخش تحقیقات اروپای مرکزی و شرقی در ˈگروه بانکداری ارستˈ گفت: وابستگی اروپای شرقی به انرژی روسیه یکی از مخاطرات دشوار برای این منطقه همزمان با ادامه بحران بود.

وی در گزارش مشروح راهبرد سه ماهه سوم این سازمان نوشت: از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آن دسته از کشورهایی که از نظر جغرافیایی به روسیه نزدیک هستند بیشتر به انرژی مسکو وابسته اند.

ˈتوماس هولینکاˈ اقتصاددان مستقر در پراگ در گزارشی برای شرکت ˈمودی انلایتیکسˈ می نویسد:ˈ بلغارستان که همه نیاز گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می کند، از دیگر کشورها بیشتر به مسکو وابسته است. ایتالیا و آلمان کمتر وابسته اند در حالیکه هر دو کشور تامین کنندگان گاز خود را به طیف گسترده ای از تامین کنندگان حوزه انرژی تغییر داده اند.

اسلواکی نیز به عنوان یکی از کشورهای اروپای شرقی به شدت آسیب پذیر است و تقریبا همه واردات گاز خود یعنی 83.5 درصد را از روسیه وارد می کند. از این گذشته مجارستان سه چهارم گاز مورد نیاز خود را با واردات تامین می کند که روسیه تنها منبع تامین کننده گاز این کشور است.

رومانی تنها کشور در شرق اروپاست که تولیدات کافی داخلی برای مقابله با اختلال یا قطع احتمالی گاز روسیه را دارد. از آنجا که حدود 60 درصد از صادرات گاز طبیعی روسیه از خطوط لوله اوکراین به کشورهای مقصد منتقل می شود، تشدید درگیری ها و وخیم شدن رابطه کی یف - مسکو می تواند تامین انرژی اروپا را نیز با مشکل مواجه سازد.

هولینکا معتقد است:ˈ اگر درگیری ها در منطقه شرق اوکراین تشدید شده و گسترش یابد، روسیه و اوکراین هر دو وارد رکود اقتصادی می شوند که به معنای کاهش رشد اقتصادی اروپاست. در حالی که روسیه یکی از مهم ترین تامین کنندگان انرژی در اروپاست، مهم ترین خطر قطع گاز یا ناامنی در خطوط لوله گاز از طریق اوکراین است.

بانک ترمیم و توسعه اروپا در ماه مه 2014 (اردیبهشت/خرداد) پیش بینی قبلی خود از رشد را برای بعضی از کشورهای شرق اروپا به دلیل تبعات بحران اوکراین و عوامل دیگر تغییر و کاهش داد.

بر این اساس نرخ رشد اقتصادی مولداوی و بلاروس دو کشور هم مرز اوکراین برای سال 2014 میلادی کاهش می یابد و نرخ رشد مولداوی که پیش از این 3.5 درصد پیش بینی شده بود احتمالا 2 درصد خواهد بود و نرخ رشد بلاروس بدون افزایش و ثابت خواهد ماند.

گزارش این بانک می افزاید: بعد از پیش بینی های اولیه ما برای نرخ رشد اقتصادی سال جاری میلادی در ماه ژانویه 2014(دی/بهمن) تحولات اوکراین و روسیه به شدت بی ثباتی های اقتصادی و ‍ژئوپلیتیکی را افزایش داده است. در حالیکه تبعات مستقیم و منفی این تحولات بر اقتصادهای روسیه و اوکراین آثار فراوانی بر کل منطقه خواهد داشت.

بحران اوکراین که از ماه نوامبر2013(آذر) به دلیل امتناع ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده این کشور از امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد و ابعاد دشواری یافت، به درگیری های گسترده میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای کی یف منجر شده است.

این بحران که بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از پایان جنگ سرد نام گرفته است، اعمال تحریم هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو همچنین اختلال در صادرات گاز روسیه به اوکراین را نیز دربر داشته است.

بر اثر درگیری ها در شرق اوکراین از ماه آوریل 2014 (فروردین/ اردیبهشت) به این سو تاکنون 250 نفر از غیرنظامیان کشته شده اند. افزون بر این 200 سرباز ارتش اوکراین کشته و 619 تن زخمی شده اند. دست کم 800 تن از جدایی طلبان نیز در این درگیری ها جان باخته اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است دست کم 110 هزار نفر از اتباع اوکراین از ابتدای سال جاری میلادی این کشور را به مقصد روسیه ترک کرده اند و حدود 54 هزار و 400 نفر نیز در داخل کشور آواره شده اند.

اروپام**9157 **1561** 1337
کد N378636

وبگردی