آفتاب

تجمع معترضان به انتخابات اندونزی در استرالیا

تجمع معترضان به انتخابات اندونزی در استرالیا

کوالالامپور – ایرنا – برخی استقلال طلبان ˈپاپواˈ همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اندونزی در شهر ˈداروینˈ استرالیا مقابل کنسولگری اندونزی تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، انتخابات برای دو میلیون اندونزیایی خارج از این کشور روز گذشته در کشورهای مختلف از جمله استرالیا برگزار شد.

طبق آمار مختلف بین 180 تا 190 میلیون اندونزیایی چهارشنبه این هفته برای تعیین رییس جمهوری این کشور به پای صندوق های رای می روند.

رسانه های استرالیا روز دوشنبه گزارش دادند معترضان به انتخابات ریاست جمهوری اندونزی در داروین، خود را حامی استقلال طلبان پاپوا معرفی کردند که از 51 سال پیش تاکنون برای استقلال پاپوا تلاش می کنند.

مناسبات استرالیا و اندونزی پس از جاسوسی آژانس های استرالیایی از مقامات جاکارتا و تضاد دو کشور در خصوص بازگشت پناهندگانی که از اندونزی عازم استرالیا می شوند تیره شده است.

گفته می شود اعتراضات به انتخابات اندونزی در پاپوا تاکنون چهار کشته بر جای گذاشته و 42 نفر نیز بازداشت شده اند.

معترضان پاپوایی بر این باورند که انتخابات اندونزی نمی تواند امیدی برای استقلال پاپوا به وجود آورد و این منطقه همچنان مورد اذیت و آزار دولت مرکزی اندونزی قرار خواهد داشت.

کنسولگری اندونزی در شهر داروین نسبت به این اظهارات معترضان اظهارنظر نکرده است.

این اعتراضات روند اخذ آرا در شهر داروین را با مشکل مواجه نکرد.

جدایی طلبان پاپوا از سال 1961 و پس از رهایی از استعمار هلند خواستار استقلال از اندونزی بوده و پرچم و سرود ملی جداگانه ای طراحی کرده و به عنوان نماد مبارزه برای کسب استقلال در تجمعات خود از آن استفاده می کنند.

پاپوآ بزرگترین استان اندونزی است. این استان بخش های بزرگی از نیمه غربی جزیره گینه نو و جزیره های پیرامون آن را شامل می شود.

استان پاپوا در بخش غربی جزیره گینه نو، بزرگترین جزیره جهان پس از استرالیا قرار دارد. بخش شرقی جزیره که زمانی مستعمره مشترک آلمان و انگلیس و پس از آن منطقه تحت الحمایه استرالیا بود، در سال 1975 تحت عنوان پاپوا گینه نو استقلال خود را به دست آورد.

پس از استقلال اندونزی، دولت هلند همچنان گینه نو غربی را به عنوان مستعمره خود حفظ کرد، اما سرانجام تحت فشار اندونزی و با حمایت آمریکا در سال 1962 از این مستعمره خارج شد.

دولت هلند قبل از خروج از گینه، تدابیری را برای استقلال نهایی گینه غربی شامل تشکیل شورای گینه نو، اتخاذ کرد که در انتظار کسب استقلال، پرچم خاصی را هم برای کشور مورد نظر خود (پاپوا غربی) طراحی کرده بود.

دولت اندونزی در سال 1963 توانست توافق سازمان ملل را برای تفویض مسئولیت نظارت بر روند نظرخواهی از مردم پاپوا در مورد آینده سرزمین خود به دست آورد و شورای تصمیم گیری پاپوا را تاسیس کرد.

این شورا در سال 1969 تمایل مردم پاپوا را برای الحاق به اندونزی اعلام کرد و خواستار تشکیل کشور مستقلی نشد.

استان پاپوا سه دهه بعد شاهد مقاومت مسلحانه گروه های استقلال طلب، مقابله نیروهای ارتش اندونزی با آنان و کشته شدن هزاران نفر بود.

دولت اندونزی در سال های اخیر با اتخاذ تدابیری تلاش دارد به شورش جدایی طلبان پاپوا پایان دهد، اما عملیات مسلحانه جدایی طلبان همچنان ادامه دارد. اندونزی در سال 2001 به پاپوا خودمختاری داد.

دولت استرالیا نیز استقلال پاپوآ را در اندونزی رد و تاکید دارد از حق حاکمیت اندونزی حمایت می کند.

یک سرباز اندونزیایی و سه نفر از افراد گروه مسلح جدایی طلب پاپوا در آخرینم نبرد بین دو طرف کشته شدند.

آساق**د.م**1611
کد N378600

وبگردی