آفتاب

ترکیه برای تعامل با کردها، شیوه انگلیس مقابل ایرلند را به کار می‌گیرد

ترکیه برای تعامل با کردها، شیوه انگلیس مقابل ایرلند را به کار می‌گیرد

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در ژوئن سال جاری میلادی گروهی متشکل از پنج معاون را به ایرلند شمالی اعزام کرد تا درباره اینکه چگونه آنکارا می‌تواند از روند صلح انگلیس با ارتش جمهوری ایرلند درس بگیرد، گزارشی تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، تهیه این گزارش در بحبوحه روند به تعلیق درآمده دولت ترکیه برای پایان دادن به درگیری چند ساله میان ارتش آنکارا و حزب کارگردان کردستان ترکیه موسوم به "پ.ک.ک" صورت گرفته و بر بازپروری اجتماعی شبه‌نظامیان و بازگرداندن آن‌ها به خانه‌هایشان متمرکز است.

عبدالله اوجالان، رهبر محبوس شبه‌نظامیان پ.ک.ک سال گذشته میلادی اعلام آتش‌بس کرد که به ماه‌ها مذاکره میان وی و دولت آنکارا محدود شد. مرحله اول این روند صلح، اعلام آتش‌بس و خروج شبه‌نظامیان پ.ک.ک از ترکیه بود. با این حال انتقادهای بسیاری به ویژه از سوی سیاستمداران کرد وجود دارد مبنی بر اینکه، مرحله دوم که بنیادهای قانونی روند صلح را پایه‌گذاری می‌کند، هنوز آغاز نشده است.

براساس این گزارش که پس از صحبت با سیاستمداران ایرلند شمالی و همچنین اعضای سازمان‌های غیر دولتی تهیه شده، مهم‌ترین مرحله در روند صلح،‌ زمین گذاشتن سلاح است.

در این گزارش آمده است: مهم‌ترین بخش تسلیم شدن و زمین گذاشتن سلاح است و در این میان ناامنی دوجانبه مهم‌ترین مانع در مقابل زمین گذاشتن سلاح است.

در ادامه این گزارش آمده است، طرفداران وحدت ایرلند شمالی و انگلیس از مذاکره با افرادی که گمان می‌رود "تروریست" باشند، امتناع کرده‌اند چرا که آن‌ها به امتناع از تسلیم و زمین گذاشتن سلاح به عنوان اولین شرط مذاکرات ادامه داده‌اند. این در حالی است که حامیان ارتش جمهوری ایرلند مدعی شدند، تا زمانی یک توافق بدست نیاید، سلاح‌های خود را زمین نمی‌گذارند چرا که می‌ترسند این مساله باعث ضعیف‌تر شدن آن‌ها شود.

در همین حال دومین مرحله روند صلح در ایرلند شمالی، آزادی محکومین و بازداشت شدگان، سیاست شفاف سازی، اصلاح سیستم قضایی و اداره پلیس است.

در این گزارش آمده است: در مرحله پایانی این روند صلح که بازگشت به خانه و شرکت در سیاست نام گرفته، محکومین آزاد شده وارد سیاست شده و به رهبران یا معاونین حزب تبدیل شدند. ما با تعدادی از آن‌ها دیدار کرده و برآورد کردیم که پس از این مراحل آن‌ها مشارکت بسیاری در روند صلح و الحاق اجتماعی داشته‌اند.

ارتش جمهوری ایرلند در سال 1994 میلادی اعلام آتش‌بس کرد و هر دو طرف در سال 1998 میلادی "توافقنامه جمعه خوب" را امضا کردند اما تنها در سال 2005 میلادی که ارتش جمهوری ایرلند از داوطلبان خود خواست از ابزار و وسایل صلح‌آمیز استفاده کنند، آن‌ها سلاح‌های خود را زمین گذاشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: به همین دلیل است که صلح و پایان خشونت‌ها باید به عنوان یک روند تلقی شوند. این یک روند دشوار و پیچیده است که نیازمند حفظ آرامش و احتیاط می‌باشد. فشارهای اجتماعی و سیاسی باید مدنظر قرار گیرد اما اگر به این روند خدشه وارد می‌کنند، باید از آن‌ها اجتناب شود.

در این گزارش همچنین آمده است: اختلافات میان ترکیه‌ای‌ها و کردهای این کشور به عمیقی اختلافات در ایرلند شمالی نیست. هیچ دورنمایی از یک جامعه تقسیم شده در ترکیه وجود ندارد. بلکه بالعکس ترکیه‌ای‌ها و کردها 1000 سال است که اعتقادات و ارزش‌های مشترکی دارند و این برای ما یک مزیت و برتری است.

انتهای پیام

کد N378500

وبگردی