آفتاب

رهایی 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان/ امیدی که پایان ندارد

رهایی 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان/ امیدی که پایان ندارد

بیروت - ایرنا - پرونده ای عادی نیست، ربایش 4 دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در4 ژوئیه سال 1982 در لبنان با ابعادی انسانی، عاطفی، سیاسی و بین المللی و سرانجام امیدی که پایان ندارد.

به گزارش ایرنا، در بعد انسانی ، ربودن انسان ها سنگین ترین جنایت است و فراتر از بازداشت و اسارت، اختفای اجباری و با زور و سخت تر اینکه مجرم مسئولیت جنایت خود را برعهده نگیرد.

14 تیر ماه 1361 (چهارم ژوئیه 1982) احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ زده، به دست نیروهای فالانژ لبنان ربوده شدند.

جنایتکاران در این 32 سال نه تنها برانکار جنایت خود اصرار دارند بلکه در مقابل خانواده هایی که بجز امید و انتظار چاره ای دیگر ندارند، خود را بی گناه هم می خوانند.

فرزندانی که بزرگ شده و پدر خود را ندیده اند و پدران، مادران و همسرانی که هر لحظه منتظر دریافت خبری یا پیامی هستند تا شاید زخم های این غیبت طولانی، التیام یابد.

سرنوشت نامعلوم ربوده شدگان برای خانواده ها بسیار سخت است ، اما این سختی باعث نمی شود که خانواده های دیپلمات های ایرانی امیدوارانه ماجرای ربوده شدن عزیزان خود را پیگیری نکنند.

خانواده های دیپلمات های ایرانی و مقامات جمهوری اسلامی ایران هیچ فرصتی را برای یادآوری ربایش این 4 عزیز از دست نداده و نمی دهند.

مراجعه به آرشیو تحرکات و پیگیری خانواده های دیپلمات های ایرانی آشکار می کند که آنها خستگی نمی شناسند و بارها و بارها با شخصیت های لبنانی مرتبط با ربایش عزیزانشان حتی کسانی که متهم اصلی هستند بطور مستقیم و غیرمستقیم تماس گرفته و دیدار کرده اند.



** متهم اصلی

همه متهم اصلی را می شناسند، نیروهای لبنانی به ریاست « سمیر جعجع» اما خود او جرئت ندارد به این جنایت اعتراف کند و از مسئولیت خود فرار و بی پروا تلاش می کند تا پرونده را از مسیر اصلی منحرف تا شاید کسانی که پیگیر ماجرا هستند، خسته شوند اما غافل از اینکه ایرانی ها خستگی نمی شناسند.

دولت جمهوری اسلامی ایران هم همچون خانواده های دیپلمات ها لحظه ای تردید نکرده و تلاش های خود را برای پیگیری سرنوشت این 4 عزیز ملت ایران در 32 سال گذشته متوقف نکرده و تا رهایی این عزیزان متوقف نخواهد کرد.

« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که پیگیری مستمر پرونده 4 دیپلمات ایرانی ، با قدرت و با استفاده از همه ظرفیت ها ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد که برای پیگیری پرونده 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان با مقامات مسئول رسیدگی کننده به این جنایت مستمرغیرانسانی ملاقات و گفت وگو خواهد کرد.



** وزیر خارجه سابق لبنان و پرونده دیپلمات های ایرانی

« عدنان منصور» وزیرامور خارجه سابق لبنان هم در گفت وگو با ایرنا، تایید کرد که« جمهوری اسلامی ایران در این 32 سال لحظه ای پیگیری پرونده 4 دیپلمات ایرانی را متوقف نکرده است».

عدنان منصور که سالها سفیر لبنان درتهران بوده است و از نزدیک با این پرونده آشنایی دارد، خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که نسبت به سرنوشت شهروندان خود اهتمام ویژه ای دارد و به حقوق آنها احترام می گذارد.

وی اظهارداشت: پیگیری مستمر پرونده 4 دیپلمات ایرانی هم در چارچوب همین سیاست تهران و بهتر بگویم « فرهنگ ایرانی » قرار دارد.

وزیر امور خارجه لبنان در عین حال گفت: می پذیرم ، مسئولیت اول بر دوش طرف لبنانی است زیرا دیپلمات های ایرانی در خاک لبنان ربوده شده و این جنایت در لبنان رقم خورده است.

عدنان منصور افزود: اهتمام لبنان هم به این پرونده از روزهای اول تاکنون متوقف نشده و در دورانی که وزیر خارجه بودم از پرونده های دارای اولویت نخست بود.

وی در عین حال تصریح کرد که « اطلاعات کمی از این پرونده دارد».

اسناد پرونده رسمی دیپلمات های ربوده شده در یک ایست و بازرسی در شمال لبنان و هنگام جنگ داخلی چیست؟ در این پرونده رسمی تشکیل شده توسط دولت لبنان، طرفی که متهم به ربایش است، کیست؟

وزیر امور خارجه سابق لبنان در پاسخ به این سئوالات می گوید: موضوع پیچیده شده مانند دیگر پرونده های دوران جنگ داخلی لبنان، گمانه زنی ها، اظهارات و سخنان مختلفی گفته و شنیده می شود و در سطح رسمی ، دولت لبنان این گمانه زنی ها را با این ادعا رد می کند که فلش قطب نمای تحقیقات از واقعیت منحرف نشود.



** وکیل لبنانی از پرونده 4 دیپلمات ربوده شده می گوید

« نزیه منصور» نماینده سابق پارلمان لبنان به این اهتمام رسمی که سفیر سابق این کشور در تهران به آن اشاره می کند، از زاویه ای دیگر می نگرد.

نزیه منصور که نمایندگی قانونی و وکالت یکی از خانواده های دیپلمات های ایرانی را برعهده داشته است، در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد : پرونده قضایی ربایش دیپلمات های ایرانی در راهروهای دستگاه قضایی لبنان با تاخیر حرکت می کند.

وی درعین حال به یک ضربه المثل لبنانی اشاره کرد و گفت که « با تاخیر به پاسخ برسیم بهتر از این است که هرگز پاسخی دریافت نکنیم».

این وکیل لبنانی خاطرنشان کرد: پرونده ربایش 4 دیپلمات ایرانی امروز در اختیار دادستانی کل لبنان است اما خواستار تحقیقات بیشتری شده است.

نزیه منصور با بیان اینکه « اشخاص زیادی برای تحقیقات فراخوانده شده اند»، گفت که : برخی از فراخوانده شده ها به بهانه اینکه در خارج لبنان هستند و برخی هم به دلایل سیاسی پاسخ نمی دهند و درمقابل قضات تحقیق قرار نمی گیرند.

دخالت های سیاسی قضایی در دادگاه های لبنان امری عجیب نیست، « سمیر جعجع» متهم اصلی پرونده و فرمانده وقت نیروهای لبنانی، اکنون حزبی با همین نام تشکیل داده است تا برای خود مصونیت قضایی ایجاد کند.

جعجع ، به اتهام اثبات شده ترور چندین شخصیت سیاسی لبنانی وحتی کودکان به اعدام محکوم شد و سال ها در زندان بسر برد اما با بازی های سیاسی آزاد و اکنون داعیه ریاست جمهوری دارد.

بعداز تحولات سال 2005 لبنان ، جعجع بعداز خروج از زندان بلافاصله زندگی سیاسی خود را شروع کرد تا ضمن ایجاد مصونیت قضایی زمینه احضار و بازجویی او و دیگر اعضای حزب نیروهای لبنانی در خصوص پرونده ربایش دیپلمات های ایرانی و دیگر پرونده ها فراهم نباشد.



** راهکار چیست؟ تصمیم سیاسی یا قضایی

همانطور که نزیه منصور قانع شده است پرونده جنبه سیاسی بخود گرفته بنابر این به نظر می رسد که حل آن به یک « تصمیم سیاسی» بیشتر نیاز دارد اما برغم روابط خوب دولت های ایران و لبنان انتظار می رود پرونده زودتر به نتیجه برسد.

نزیه منصور تاکید کرد که شاید پیگیری پرونده ربایش 4 دیپلمات ایرانی طولانی شده باشد اما اجازه داده نشده که حق در پشت پرده بماند.

عدنان منصور وزیر سابق امور خارجه لبنان اظهار داشت: روابط دوستانه لبنان و جمهوری اسلامی ایران به کشف اطلاعات بیشتری در خصوص این پرونده کمک می کند و هماهنگی بین تهران و بیروت در چنین پرونده هایی ضروری است.

قضیه ربوده شدگان همواره در وجدان ملت لبنان حاضر است ، لبنانی ها با ملت ایران و بویژه خانواده 4 دیپلمات ایرانی احساس همبستگی و همدردی می کنند زیرا خود پیگیر پرونده دیگر ربوده شدگان جنگ داخلی و بویژه ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در کشور لیبی هستند.

فرهنگ انتظار و امید منتظران دو قضیه ربایش دیپلمات های ایرانی و امام موسی صدر را به هم پیوند می زند و با تمام توان از طریق حقوقی ، قانونی و سیاسی آنها را پیگیری می کنند.

وزارت امور خارجه جمهرری اسلامی ایران هم همزمان با سی و دومین سالگرد ربایش چهار دیپلمات ایرانی در لبنان با انتشار بیانیه ای اظهار امیدواری کرد که بزودی شاهد آزادی همه اسرا و زندانیان مسلمان بویژه این دیپلمات ها از زندان های رژیم صهیونیستی باشیم.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مجددا پیشنهاد قبلی خود در این زمینه برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین المللی برای روشن شدن ابعاد این حادثه را مورد تاکید قرار می دهد.



** نگاهی به زندگی متهم اصلی

سمیرجعجع 62 ساله از شناخته شده ترین شرکت کنندگان در جنگ خانگی لبنان ملقب به « دکتر» است.

جعجع که در یکی از دانشگاه های بیروت در رشته پزشکی درس می خواند در سال 1975 درس خود را نیمه کاره گذاشت تا به عناصر مسلح نیروهای لبنانی با همین لقب بپیوندد.

منابع خبری لبنانی نوشته اند که جعجع در بسیاری از جنگ های نظامی و جنایات انفجاری تروریستی و ترورها و آدم ربایی ها دست داشته است که مهمترین آنها به این شرح است:

* ترور « تونی فرنجیه» رییس حزب المرده و خانواده اش ، او فرزند سلیمان فرنجیه رییس جمهوری اسبق لبنان و پدر سلیمان فرنجیه عضو کنونی مجلس لبنان است.

* ترور « رشید کرامی» نخست وزیر اسبق لبنان که از طریق کارگذاشتن بمب داخل بالگرد ترور شد.

* ترور « دانی شمعون» رییس حزب « الوطنیین الاحرار» و خانواده اش

* ترور تعدادی از افسران ارتش لبنان و رقبای خود در حزب الکتائل و نیروهای لبنانی

* انفجار کلیسای « سیده النجاه» در منطقه کسروان در شمال بیروت

براساس این جنایات ، مقامات لبنانی جعجع را بازداشت کردند و حتی حکم اعدام او صادر شد اما با مداخله « الیاس الهراوی» این حکم به زندان ابد تقلیل یافت.

وی در سال 2005 و زمانی که گروه 14 مارس اکثریت کرسی ها را در مجلس لبنان در اختیار داشت با یک عفو ویژه مصوب مجلس بعداز یازده سال از زندان آزاد شد.

علاوه بر نقش حزب نیروهای لبنانی در ربودن دیپلمات های ایرانی و عکاس خبرنگار ایرنا، سمیر جعجع با دشمن صهیونیستی در اشغال لبنان همکاری کرده و حتی نیروهای مسلح خود را برای کمک به باند مزدور اسراییل به سرکردگی « آنطوان لحد» در نبرد با نیروهای مقاومت ضد صهیونیستی اعزام کرده است.

خاورم ** 1324
کد N378390

وبگردی