آفتاب

برگزاری مراسم یادبود هفتاد و هفتمین سالروز جنگ چین و ژاپن در پکن

برگزاری مراسم یادبود هفتاد و هفتمین سالروز جنگ چین و ژاپن در پکن

همزمان با برگزاری مراسم هفتاد و هفتمین سالروز آغاز جنگ چین با ژاپن در پکن در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان این دو کشور، رئیس‌جمهوری چین از مردمی که تاریخ تعرض و تهاجم را زیبا جلوه می‌دهند،‌ به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در هفتاد و هفتمین سالروز حادثه پل مارکوپولو در سال 1937 میلادی سخنرانی کرد که از طریق تلویزیون ملی پخش شد و این سخنرانی در بحبوحه کمپین تبلیغاتی ضد ژاپنی توسط پکن صورت گرفت.

پکن و توکیو در خصوص مالکیت جزایر غیرمسکونی در دریای چین شرقی درگیر مناقشه و اختلافات بسیاری شده‌اند. چین نسبت به تفسیر مجدد قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن برای کاهش محدودیت‌ها در زمینه فعالیت‌های نظامی‌اش ابراز نگرانی کرد.

شی جینپینگ در مراسمی در پل "لوگو" که در دهه 1930 میلادی به پل مارکوپولو مشهور بود، گفت: متاسفانه با گذشت 70 سال از پیروزی جنگ پایداری چین علیه اقدامات تهاجمی ژاپن و جنگ ضد فاشیست، همچنان یک گروه اقلیت از مردم وجود دارد که حقایق تاریخی، از بین رفتن جان ده‌ها هزار تن در این جنگ و حوادث تاریخی را انکار کرده و حتی تاریخ تعرض و تجاوز و لطمه به اعتماد دوجانبه بین‌المللی و ایجاد تنش‌های منطقه‌ای را زیبا جلوه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، شی جینپینگ از یک مجسمه یادبود جدید بر اساس یک مدال نظامی در موزه جنگ پایداری خلق چین علیه تعرض ژاپن پرده برداشت.

در سال 1937 میلادی، نیروهای ژاپن که از سال 1905 میلادی در شمال شرق چین مستقر بودند، در پی تلاش برای ورود به شهر وانپینگ در نزدیکی پکن با نیروهای چین درگیر شدند. این درگیری به عنوان نخستین مبارزه در دومین جنگ میان چین و ژاپن محسوب می‌شود که تا شکست ژاپن توسط متحدین در سال 1945 میلادی به طول انجامید.

چین در چند روز گذشته مدارکی را به صورت آنلاین منتشر کرده که گزارش‌هایی از قساوت‌ها و ستمگری‌های ژاپن در دوران جنگ با چین است.

انتهای پیام

کد N378281

وبگردی