آفتاب
یک کارشناس در گفتگو با مهر:

هدف اصلی آمریکا در عراق ایجاد موازنه منفی میان گروههای درگیر است

هدف اصلی آمریکا در عراق ایجاد موازنه منفی میان گروههای درگیر است

صباح زنگنه کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه استفاده از خشونت به عنوان وسیله ای برای تحقق اهداف سیاسی برخی گروههای منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است اظهار داشت که هدف اصلی آمریکا در عراق ایجاد یک موازنه منفی میان گروههای درگیر است.

"صباح زنگنه" کارشناس امور بین الملل در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص چرائی آغاز تحرکات داعش در مقطع زمانی کنونی اظهار داشت: کل منطقه با تحرکات غیر قابل قبولی مواجه است، جریان تکفیری که دامنگیر منطقه خاورمیانه شده است از خشونت به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی برخی از گروههای منطقه ای و فرامنطقه ای استفاده می کند.

وی افزود: پیروزی انتخابات پارلمانی فراگیر در عراق و اقبال گسترده مردمی از این انتخابات به مذاق بعضی خوش نیامده و عده ای هم در داخل و هم در خارج از عراق مایل نیستند روند دیپلماسی و روند سیاسی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان را بپذیرند و با توسل به ابزاری چون داعش سعی دارند با توسل به خشونت اهداف سیاسی خود را محقق سازند.

زنگنه خاطر نشان شد: علاوه بر این بعد از شکستهایی که داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه متحمل شدند تلاش کردند که با عبور از مرزهای سوریه فراگیر شوند، مساعدترین منطقه هم برای آنها مرزهای عراق و استان نینوا و شهر موصل بود.

این کارشناس امور بین الملل معتقد است که وجود برخی گروههای افراطی و خشونت گرا همچون جریان بعثیها و پیوستن آنها به داعش و همکاری با این گروه تروریستی نیز باعث شد که داعش وارد شهر موصل شده و این شهر را به اشغال خود در بیاورد.

 وی در ادامه به حمایت برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر از تروریستهای فعال در عراق اشاره و تصریح کرد: دولت آتی عراق پس از برگزاری انتخابات موفقیت آمیز پارلمانی می توانست این کشورها را با مشکلاتی مواجه کند لذا این کشورها که شرایط منطقه را به نفع خود نمی دیدند با حمایتهای مالی، تسلیحاتی و رسانه ای خود از داعش درصدد تحقق اهداف خود برآمدند.

 زنگنه در پاسخ به این پرسش که نقش آمریکا در بحران اخیر عراق چیست گفت: به نظر نمی آید آمریکا خواهان امنیت مردم عراق باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در ادامه افزود: آمریکا بیشتر به دنبال ایجاد موازنه منفی در میان نیروهای عراقی است و اگر هم اقدامی انجام دهد این اقدام در حد پایان دادن به این قائله نخواهد بود بلکه این قائله را در یک حالت اختفا نگه خواهد داشت و پس از آن نیز به نیروی مخالف کمک خواهد کرد که بر علیه کشورها وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد: تلاش در ایجاد موازنه در عراق عنوان اصلی سیاست آمریکا در این کشور و منطقه محسوب می شود تا با ضعیف نگه داشتن عراق، این کشور را دائما به کمکهای آمریکا نیازمند سازد.

زنگنه معتقد است که اگر آمریکا در اظهارات خود صادق بود تنها با درخواست از دولتهای متحد خود در ترکیه، اردن و عربستان برای قطع حمایتهای تسلیحاتی و پشتیبانی های مالی و اطلاعاتی و رسانه ای از این گروهها می توانست از رشد این پدیده جلوگیری کند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیرات داعش در سطح منطقه ای وفرا منطقه ای گفت: با توجه به ترکیب جمعیتی این گروه که افراد از کشورهای امارات، اردن، مغرب، تونس، چچن و حتی کشورهای اروپایی  به عضویت آن در آمده اند، می توان چشم انداز این روند را ترسیم کرد و آن بازگشت این عوامل به کشورهای خود و امتداد اثرات مخرب و خشونت توسط آنها به داخل کشورهای مبدأ خواهد بود.

کد N377901

وبگردی