آفتاب

دلیل رشد بیماری بروسلوز انسانی در سال 92 در ایلام

دلیل رشد بیماری بروسلوز انسانی در سال 92 در ایلام

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام گفت: آمار بروسلوز انسانی در سال 92 به شدت رشد نشان داد که علت آن افزایش میل شهروندان به شیر تازه بود و متاسفانه در جوشاندن آن دقت لازم را به خرج نمی‌دهند.

دکتر «محمد علی‌رحمی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد بیماری هاری به عنوان بیماری‌ مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: سازمان دامپزشکی در طول سال اقدام به واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در جهت پیشگیری از این بیماری کرده و با قلاده‌گذاری افراد ساکن را از سالم بودن سگ مطلع می‌کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام ادامه داد:بیماری هاری از سگ به گاو، بز و گوسفند قابل انتقال است که اگر انسان در این مرحله توسط سگ مورد گزش قرار گیرد، در صورت عدم توجه فرد مبتلا به هاری در معرض مرگ قرار می‌گیرد.

وی بیماری هاری را دارای سه مرحله‌ی ترس از نور و آب، مرحله سکون بیماری که حیوان هار در گوشه‌ای قایم می‌شود و مرحله خشن بیماری که در این مرحله از طریق گزش به حیوان دیگر قابل انتقال است، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه در بزاق حیوان ویروس وجود دارد، اگر زخمی در پوست انسان یا دام وجود داشته باشد، با کمترین تماس انتقال ویروس انجام شده و در یک بازده زمانی 10 روزه موجب تلف شدن حیوان خواهد شد.

علی‌رحمی گفت: اگر انسان مورد گزش قرار گیرد باید علاوه بر شست‌وشو با آب، در کوتاه‌ترین زمان برای دریافت سرم ضد هاری به مرکز ‌بهداشت مراجعه کند.

وی یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را «بروسلوز یا تب مالت» عنوان کرد و افزود: این بیماری بسیار خفته و خطرناک موجب سقط جنین در دام شده و با وجود اینکه علامت خاصی ندارد بیشتر گوسفند را نسبت به گاو و بز در معرض دریافت ویروس قرار می‌دهد.

علی‌رحمی گفت: این بیماری درمان ندارد، اما بعد از شناسایی قابل کنترل است ‌و سیاست سازمان در صورت ابتلا به تب مالت معدوم سازی و اتلاف دام است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان افزود: اگر دام از طریق کشتارگاه ذبح شود با شناسایی مناطق آلوده مرحله‌ی جداسازی از گوشت سالم صورت می‌گیرد و مابقی گوشت قابل مصرف خواهد بود، اما اگر این بیماری در دام وجود داشته باشد و اقدام به ذبح به شیوه‌ی سنتی صورت گیرد، ویروس به تمام مناطق لاشه منتقل خواهد شد.

وی بیشترین دلیل ابتلای انسان به بروسلوز را استفاده از شیر و فرآوردهای شیری که خوب جوشانده نمی‌شود، دانست و تصریح کرد: آمار بروسلوز انسانی در سال 92 به شدت رشد نشان داد که علت آن افزایش میل شهروندان به شیر تازه بود که متاسفانه در جوشاندن آن دقت لازم را به خرج نمی‌دادند.

علی‌رحمی در مورد مبارزه با بروسلوز خاطر‌نشان کرد: امسال100 درصد دام‌های تازه متولدشده‌ی استان و حدود 80 درصد دام‌های بالغ (گوسفند و بز) و حتی تمام گاوهای موجود در گاوداری سنتی و صنعتی در مقابله با بیماری واکسینه شده‌اند.

وی در مورد بیماری شاربون یا سیاه‌زخم اضافه کرد: با اقدامات که طی چند سال گذشته انجام شده هیچ موردی از شناسایی شاربون انسانی گزارش نشده و تقریباً در همه استان‌ها بخصوص ایلام ریشه‌کن شده است.

‌انتهای پیام

کد N377894

وبگردی