آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری اندونزی و آینده آ.سه.آن

انتخابات ریاست جمهوری اندونزی و آینده آ.سه.آن

کوالالامپور - ایرنا - اندونزی همواره نقش و جایگاه ویژه ای در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا داشته است، از این رو اعضای این اتحادیه منطقه ای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که با آینده آ.سه.آن مرتبط است زیرنظر دارند.

به گزارش ایرنا، اندونزی در دهه های گذشته باعث رونق بیشتر فعالیت های آ.سه.آن شده و مدیریت این اتحادیه با تاکید بر نگاه به آینده، تقویت همکاری های سیاسی و امنیتی بین اعضای این اتحادیه به واسطه اندونزی صورت گرفته است.

انتخابات هر رییس جمهوری جدید در اندونزی که چشم انداز مناسب منطقه ای و بین المللی داشته باشد می تواند در آینده آ.سه.آن که در کمتر از 540 روز آینده تصمیم دارد هدف خود مبنی بر جامعه واحد اقتصادی را محقق سازد، تاثیرگذار است.

در انتخابات روز چهارشنبه اندونزی تنها دو گزینه وجود دارد. در یک سو ˈپراباوو سوبیانتوˈ فرمانده پیشین جنگی قرار دارد که سابقه نقض حقوق بشر در کارنامه وی ثبت شده است و در سوی دیگر ˈجوکو دیدودوˈ فرماندار جاکارتا است که توانایی خود را در امور ملی و بین المللی تاکنون به بوته آزمایش نگذاشته است.

سابقه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندونزی نشان می دهد هیچ کدام تاکنون توان مدیریتی خود را در عرصه بین المللی و حتی ملی مورد سنجش قرار نداده اند و اکنون نقش آنها در آینده مسائل منطقه ای از جمله مباحث مربوط به اتحادیه آ.سه.آن به سئوال اصلی اذهان کارشناسان و تحلیلگران منطقه تبدیل شده است.

نظرسنجی ها تا دو هفته پیش نشان می داد جوکو دیدودو از حمایت بیشتر در بین مردم اندونزی برخوردار است، اما در روزهای گذشته سوبیانتو توانست فاصله خود را در نظرسنجی با جوکو ویدودو کاهش دهد.

البته نظرسنجی های انتخابات مجلس اندونزی که فروردین ماه برگزار شد نشان می داد حزب تلاش دموکراتیک اندونزی 25 درصد کرسی های مجلس این کشور را از آن خود خواهد کرد، اما نتیجه انتخابات نشان داد که این حزب کمتر از 20 درصد از 560 کرسی را کسب کرده است.

با توجه به این روند، اکنون بسیاری از تحلیلگران اندونزی منتظر روز انتخابات هستند تا شاهد نتیجه واقعی انتخابات باشند. نتیجه انتخابات ممکن است با نظرسنجی هایی که تاکنون انجام شده مطابقت نداشته باشد.

حزب تلاش دموکراتیک اندونزی که جوکو ویدودو را به عنوان نامزد ریاست جمهوری این کشور انتخابات کرده است در انتخابات مجلس 109 کرسی را از آن خود کرد.

احزاب هوشیاری مردم، دموکراتیک ملی، بیداری ملی، اتحاد و عدالت اندونزی چهار حزبی هستند که با جوکو دیدودو ائتلاف تشکیل داده اند.

احزاب گلکار، توسعه اتحاد، عدالت کامیاب، فرمان ملی، ستاره ماه و دموکرات نیز شش حزبی هستند که در ائتلاف سوبیانتو صف آرایی کرده اند.

اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا یکی از قدرت های اقتصادی نوظهور محسوب می شود. این کشور که در طبقه کشورهای صنعتی شده جدید نیز قرار دارد پس از مقابله با بحران اقتصادی سال 1997 توانست با سیاست گذاری های مناسب اقتصادی در سال های اخیر رشد اقتصادی چهار تا شش درصدی را تجربه کند.

ارزش صادرات این کشور در سال 2012 میلادی حدود 199 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که ژاپن با 15 ممیز 9 درصد بیشترین سهم واردات از اندونزی را به خود اختصاص داد. چین، سنگاپور، کره جنوبی، آمریکا، هند و مالزی از دیگر کشورهایی بودند که اندونزی محصولاتی از قبیل نفت، گاز، سیمان، غذا، تجهیزات الکترونیکی، مصالح ساختمانی، پارچه و کائوچو خود را به آنها صادر کرد.

از بین کشورهای دهگانه آ.سه.آن، سنگاپور، مالزی و تایلند که عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هستند با اندونزی روابط تجاری قابل توجهی دارند که این موضوع جایگاه خاص اندونزی را در آ.سه.آن نشان می دهد.

تاثیر مهم اندونزی در آ.سه.آن بازگوکننده نقش موثر این کشور در معادلات اقتصادی منطقه ای و بین المللی به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

این کشور با توجه به حجم تجارت خود با کشورهای آ.سه.آن و همچنین جمعیت 250 میلیونی که کمتر از نیمی از جمعیت آ.سه.آن را در خود جای داده است در تحقق اهداف این اتحادیه که بر سه محور امنیت، یکپارچگی اقتصادی و یکپارچگی اجتماعی - فرهنگی تاکید دارد، دارای نقش متمایزی است.

در کنار برتری های اقتصادی، اندونزی همچنین درصدد است با توجه به رشد ارزش هایی از قبیل چندصدایی، اسلام میانه رو و دموکراسی، نقش رهبری خود را در منطقه آ.سه.آن افزایش دهد. اهدافی که به طور قطع نتایج انتخابات روز چهارشنبه می تواند در روند شکل گیری آنها نقش عمده ای ایفا کند.

آساق**د.م**1611
کد N377883

وبگردی