آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یزدان پناه : کناره‌گیری مالکی، پاسخگوی شرایط فعلی عراق نیست

یزدان پناه : کناره‌گیری مالکی، پاسخگوی شرایط فعلی عراق نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: صرفاً کناره‌گیری نوری مالکی پاسخگوی شرایط کنونی و خروج این کشور از بحران فعلی نیست.

کیومرث یزدان پناه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وضعیت داخلی عراق و درخواست‌های برخی مسولان این کشور از نوری مالکی برای قبول نکردن مجدد پست نخست وزیری، خاطر نشان کرد: با توجه به عمیق تر و پیچیده تر شدن بحران سیاسی و امنیتی عراق، صرفاً کناره گیری نوری مالکی پاسخگوی شرایط کنونی و خروج این کشور از بحران فعلی نیست.

وی ادامه داد: مسائل متعددی که در عراق به وجود آمده است این کشور را تبدیل به یکی از بحرانی ترین کشورهای منطقه خاورمیانه یا حتی جهان معاصر کرده است . در شرایط موجود نوری مالکی به عنوان فردی که دو دوره نخست‌وزیر عراق شد در ایجاد وحدت ملی و سهم دهی به گروه های مختلف سیاسی ، بومی و مذهبی ناموفق بوده و برخی بزرگان این کشور چه از ناحیه گروه‌های شیعه، سنی و چه کردها متقاضی کناره‌گیری نوری مالکی از پست نخست وزیری هستند ولی این اقدام مسکنی برای دردهای عراق نخواهد بود، زیرا شرایط داخلی این کشور بسیار پیچیده تر از آن است که بشود تنها با جایگزینی فردی به جای مالکی بهبود یابد.

یزدان پناه تأکید کرد: در هر صورت حاکمیت فعلی عراق متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی است که در بسیاری از موارد در اداره امور این کشور به ویژه در حوزه امنیتی به بن‌بست رسیده است و طبیعتاً تداوم این شرایط عراق را به سمت هرج و مرج گسترده‌تر و بحران وسیع‌تر خواهد کشاند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به صحبت های فرستاده سازمان ملل به بغداد مبنی بر اینکه در صورت تشکیل نشدن دولت متحد در عراق این کشور به وضعیت بحرانی مانند سوریه دچار خواهد شد، گفت: از نظر‌من حرف این نماینده سازمان ملل متحد بی ربط نیست زیرا واقعاً این نگرانی نسبت به آینده عراق احساس می شود. این کشور در شرایط فعلی با چند ایده متفاوت روبرو است، یا باید سیستم کشور را به سمت فدرال و کنترل بحران پیش ببرد که بخشی از تقاضاها و مطالبات ملی در عراق هم خواهان همین امر است و این خواسته به ویژه از سوی کردها و اهل تسنن پی‌گیری می شود ولی واقعیت این است که عراق در دوران گذار ساختار سیاسی از حزب بعث سنی-عربی به شیعیان ، اعراب و کردها موفقیت نداشته و ناکام بوده است و همین امر باعث شده است تا امروز شاهد پروسه شکل گیری بحران های داخلی و وضعیت بحرانی در عراق باشیم.

یزدان پناه بازگشت به نظام مقتدر دیکتاتوری در صورت تشکیل نشدن دولت متحد در عراق را محتمل دانست و تأکید کرد: با اینکه ملت این کشور طی 50 سال گذشته نظام دیکتاتوری را تجربه کرده و خاطره خوبی از آن ندارد اگر این روند در عراق ادامه یابد دور از ذهن نیست که شاهد بازگشت ساختار دیکتاتوری به این کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به برخی اظهار نظرها در رابطه با تجزیه عراق افزود: بحث تجزیه کامل عراق به سه کشور احتمالی و دو منطقه خود مختار یکی دیگر از احتمال‌هایی است که در صورت ادامه روند فعلی در عراق در نظر گرفته می‌شود که این مسئله هم کشور عراق و هم منطقه خاورمیانه را با انزوای ژئوپلیتیکی مواجه خواهد کرد و تهدیدی بالقوه برای برخی از همسایگان خواهد بود و همچنین عامل تحریکی برای بخشی از جغرافیای سیاسی جهان اسلام محسوب می شود. البته نباید از این نکته غافل باشیم که تجزیه کامل عراق مد نظر بسیاری از قدرت های خارجی در حال رقابت در این کشور بوده و آنها بدشان نمی آید که عراق تجزیه بشود.

وی با بیان اینکه با ادامه هرج و مرج ها در عراق می‌خواهند این کشور را تبدیل به افغانستانی به مراتب بدتر در حوزه جنوب غرب آسیا بکنند، خاطر نشان کرد : بحث دخالت نیروهای خارجی که به عنوان مداخله نظامی در عراق عمل می‌کنند و در رأس آن ها آمریکا قرار دارد این احتمال را زیاد می کند که در صورت تداوم بحران فعلی عراق و ناتوانی دولت، ارتش این کشور در کنترل بحران های داخلی شاهد دخالت نیروهای خارجی در بعد جدید آن و با سرکردگی آمریکا در عراق باشد.

یزدان پناه در رابطه با نوع برخورد آمریکا در قبال گروه تکفیری-بعثی در عراق خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در حال حاضر نظاره گر برخی از تحولات هستند. آن ها در پروسه تجزیه عراق و آن چیزی که تا 2008 مد نظرشان بود که در این کشور پیاده کنند ناکام ماندند بنابراین بدشان نمی آید که وضعیت عراق بحرانی تر از الان بشود و بهانه های لازم به طور کامل برای مداخله مجدد نظامی آنها فراهم بشود.

انتهای پیام

کد N377854

وبگردی