آفتاب

15 سال زندان به اتهام توهین به مقامات سعودی

15 سال زندان به اتهام توهین به مقامات سعودی

یک فعال حقوقی عربستانی به اتهام توهین به مقامات سلطنتی این کشور به 15 سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نزدیکان ولید ابوالخیر، فعال حقوقی عربستانی اعلام کردند، وی که در پی انتشار یک توییت در حساب کاربری خود از نیمه آوریل در بازداشت است، به 15 سال زندان و ممنوعیت خروج از کشور به همین مدت و 200 هزار ریال سعودی جریمه محکوم شده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، این حکم قضایی ادعا می‌کند که وی به مزدوری برای بیگانگان و تبلیغ الحاد و کفر بین جوانان اعتراف کرده اما ابوالخیر هنگام قرائت حکم، آن را نپذیرفت.

دستگاه قضایی عربستان روز 16 آوریل دستور بازداشت ابوالخیر را به اتهام اهانت به مقامات در حالی صادر کرد که وی در حال گذراندن پنجمین جلسه محاکمه خود در یک اتهام دیگر بود.

ابوالخیر قبل از بازداشت توضیح داد که به اتهام تشکیل دو تشکل حقوقی درحال محاکمه است. وی به دلیل فعالیت های حقوقی به چندین اتهام مختلف تحت پیگرد است.

سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه گذشته خواستار آزادی فوری ابوالخیر شد و تاکید کرد که او به دلیل حمایت از حقوق بشر تحت پیگرد قرار گرفته است.

در اکتبر سال گذشته نیز ابوالخیر به اتهام توهین به دستگاه قضایی و دو سال قبل از آن نیز به اتهام امضای یک طومار در انتقاد از مقامات سعودی به سه ماه زندان محکوم شده بود.

در همان ماه وی به اتهام برگزاری یک تجمع بدون مجوز برای فعالانی که خواستار اصلاحات بودند بازداشت شد اما بلافاصله با قید ضمانت آزاد گردید.

در ماه مارس 2012 نیز از سفر ابوالخیر به آمریکا برای شرکت در یک کنفرانس حقوقی جلوگیری شد.

انتهای پیام

کد N377772

وبگردی