آفتاب

دبیرکل ناتو: امنیت اروپا تضمین شده نیست

دبیرکل ناتو: امنیت اروپا تضمین شده نیست

تهران– ایرنا– دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برآوردی درباره امنیت اروپا در پرتو تحولات اوکراین گفت: وقایع اوکراین که با واکنش مسکو همراه بود، این زنگ خطر را به صدا در آورد که ما (اروپا) امنیت تضمین شده نداریم و باید خود را با شرایط جدید منطبق کنیم.

ˈآندرس فاگ راسموسنˈ در گفت وگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز، از واکنش مسکو در قبال تحولات اوکراین از جمله الحاق شبه جزیره کریمه انتقاد کرد و افزود:جو امنیتی در اروپا به طرز چشم گیری تغییر کرده است.

دبیرکل ناتو در مورد رویه روسیه در قبال تحولات اوکراین و ضعف بنیه مالی دفاعی کشورهای عضو این پیمان گفت: شاهد آن بودیم که نیروهای روسیه بسیار سریع عمل می کنند و نیروهای نظامی مدرن تری در مقایسه با درگیری گرجستان در سال 2008 به کار گرفته اند.

راسموسن از ضعف مالی اعضای ناتو ابراز نگرانی کرد و توضیح داد: مصرانه از متحدان ناتو می خواهم بودجه دفاعی خود را افزایش داده و برای نوسازی نیروهای مسلح خود اقدام کنند.

دبیرکل ناتو گفت : در طول 5 سال گذشته روسیه بودجه دفاعی خود را به میزان 50 درصد افزایش داده، در حالی که بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو به طور متوسط 20 درصد کاهش یافته است. با ارزیابی عملکرد نیروهای روسیه در اوکراین، رویه (برای طرف اروپایی) باید تغییر کند، اکنون زمان توقف روند کاهش بودجه دفاعی و افزایش تدریجی بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو است.

وی در مورد روسیه نیز گفت که نزدیک به دو دهه برای ایجاد رابطه ای سازنده با روسیه زمان صرف کردیم، اما باید بگویم که روسیه همانند یک شریک و همکار رفتار نمی کند.

رسانام **1302**1010
کد N377116

وبگردی