آفتاب

سیل آوارگان پاکستانی به سوی افغانستان و نگرانی از نفوذ طالبان

سیل آوارگان پاکستانی به سوی افغانستان و نگرانی از نفوذ طالبان

با فرار هزاران تن از حملات ارتش پاکستان به اردوگاه‌های بی‌قانون و بی در و پیکر مرزی در تپه‌های افغانستان نگرانی‌هایی از احتمال پنهان شدن افراد طالبان در میان آوارگان قوت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، برای نخستین بار در 30 سال گذشته ساکنین محاصره شده و در معرض حمله از پاکستان به افغانستان پناه می‌برند.

مقامات ولایت خوست افغانستان به گرمی از تازه واردان استقبال کرده و به آنها پیشنهاد اسکان می‌دهند اما مقام‌های اطلاعاتی و ارتش نگرانند که برخی از آوارگان وزیرستان شمالی همان شبه‌نظامیان طالبان پاکستان باشند که هدف حملات ارتش اسلام آباد قرار گرفته‌اند.

بوچاک، یکی از مقامات ارشد افغانستان در کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور آوارگان می‌گوید: این مردم سال‌ها از حمایت جوامع قبیله‌ای در وزیرستان شمالی بهره‌مند بوده‌اند. امروز می‌خواهند کمکی برابر را برای این خانواده‌ها فراهم کنند.

پس از حمله نیروهای شوروی به افغانستان در سال 1979 میلادی، آوارگان درست برعکس از افغانستان فرار کرده و به پاکستان پناه آوردند.

از زمان سرنگونی طالبان توسط نیروهای ائتلافی تحت رهبری آمریکا در سال 2001 میلادی حدود 3.8 میلیون افغان به افغانستان بازگشته‌اند در حالی که 1.6 میلیون تن همچنان به عنوان پناهنده در پاکستان هستند، شرایط در حال حاضر تغییر کرده است.

عبدالجبار نائمی، والی خوست گفت: مردم بی‌خانمان شده پاکستان دوستان ما هستند، مردم با وجود تنگدستی در حال کمک به خانواده آوارگان هستند.

محمد اکرم خپالواک، وزیر امور منطقه‌ای و مرزی گفت: ما به آن‌ها سلاح نمی‌دهیم. ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم.

یکی از آوارگان پاکستانی با 10 فرزند گفت: ما به دلیل حملات و مبارزات به افغانستان آمده‌ایم دولت درباره این عملیات نظامی به ما هشدار داد: "اگر شما آسیب ببینید ما مسئول نخواهیم بود."

انتهای پیام

کد N376796

وبگردی