آفتاب

درگیری در کشمیر هند یک کشته بر جای گذاشت

درگیری در کشمیر هند یک کشته بر جای گذاشت

تهران - ایرنا - پلیس هند روز یکشنبه اعلام کرد درپی درگیری و تبادل آتش بین نیروهای نظامی این کشور با گروهی از جدایی طلبان در کشمیر یک تن از جدایی طلبان کشته و یک نظامی هندی مجروح شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سرینگر، این درگیری روز گذشته پس ازاقدام نیروهای ارتش و پلیس هند برای مسدود کردن راه ارتباطی روستای ˈآریپالˈ در منطقه ˈترالˈ حدود 60 کیلومتری جنوب شهر ˈسرینگرˈ مرکز تابستانی کشمیر تحت کنترل هند کردند.

درپی این اقدام نیروهای هندی، گروهی از جدایی طلبان که در این روستا پناه گرفته بودند شروع به تبادل آتش با نظامیان کردند که طی آن یکی از جدایی طلبان کشته و یک پلیس سواره نظام ارتش هند نیز مجروح شد.

گفته می شود اقدام ارتش و پلیس هند برای حمله به این روستا درپی کسب اطلاعاتی دال بر حضور جدایی طلبان دراین منطقه صورت گرفته بود.

همچنین گزارشها حاکی است در پی کشته شدن این جدایی طلب پاکستانی، شماری از مردم منطقه در اعتراض به این اقدام، دو خودروی پلیس هند را به آتش کشیدند.

گفته می شود نیروهای پلیس هند به منظور پراکنده کردن معترضین، اقدام به پرتاب گاز اشک آور و تیراندازی هوایی کردند.

منطقه کشمیر تا پیش از استقلال هندوستان درسال 1947 میلادی، یک دولت سلطنتی تحت الحمایه بریتانیا داشت و در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه شدند که این امر به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید.

درگیریها در کشمیر که به دلیل مناقشه هند و پاکستان بر سرمالکیت آن به دو منطقه تقسیم شده است، اخیرا به دلیل شدت گرفتن خواسته ناراضیان برای استقلال این منطقه یا الحاق آن به پاکستان، صحنه مناقشه های شدید بوده است.

از زمان قیام مسلحانه در کشمیر در سال 1989 (1368) تاکنون حدود 68هزار نفر در این منطقه کشته شدند.

آساق 1450**1577
کد N376567

وبگردی