آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه از عضویت برخی اتباع ترکیه در داعش خبر داد

معاون نخست وزیر ترکیه از عضویت برخی اتباع ترکیه در داعش خبر داد

آنکارا- ایرنا- ˈبلند آرینچˈ معاون نخست وزیر ترکیه گفت: برخی اتباع ترکیه در داعش عضویت دارند.

آرینچ با بیان این مطلب در مراسم افطار بنیاد ˈهمبستگی و تعلیم و تحقیقˈ ترکیه، بدون اشاره به این که چند تبعه ترکیه در داعش عضویت دارند، گفت: طبق گزارش های منابع اطلاعاتی ترکیه، برخی اتباع ترکیه که تعداد آنان زیاد نیست در داعش عضویت دارند و این مایه تاسف است.

معاون نخست وزیر ترکیه، رخدادهای عراق را یک فاجعه خواند و افزود: سازمان هایی که به نام اسلام اقدام به کشتن افراد کرده و جنگ مذهبی راه می اندازند با مسلمانی و اسلام ارتباطی ندارند.

وی از جوانان ترکیه خصوصا جوانانی که گرایش مذهبی دارند خواست که دقت بیشتر داشته باشند و اضافه کرد: سازمان های مختلف تروریستی با سوء استفاده از نام اسلام سعی در به دام انداختن جوانان دارند.

رسانه های ترکیه تاکنون بارها از حضور برخی اتباع ترکیه در گروه های تروریستی جبهه النصره و القاعده در صف مخالفان سوری سخن به میان آورده اند.

آرینچ در هفته های گذشته نیز در مورد ادعاهایی مبنی بر این که بعد از سوریه و عراق، نوبت فتح استانبول توسط این گروه فرا خواهد رسید، گفت: این ادعاها که در رسانه های جمعی منتشر می شود، روشن نیست و انتشار چنین ادعاهایی می تواند

هدفمند باشد.

وی افزود:ایجاد رعب و وحشت خواسته این سازمان هاست، ولی ما ساختار و اهداف این سازمان و سازمان های مشابه را به خوبی تحلیل کرده و در بین اینها به تهدیدی علیه ترکیه برخورد نکرده ایم.

مخالفان دولت و برخی از تحلیل گران سیاسی در ترکیه از مواضع دولت آنکارا در قبال داعش و سیاست های این کشور در قبال عراق و سوریه به شدت انتقاد کرده و سیاست خارجی این دولت را یکی از عوامل وضعیت پیش آمده در سوریه و عراق ارزیابی می کنند و می گویند ترکیه تاوان سیاست های اشتباه خود را خواهد داد.

این تحلیل گران از خودداری دولت ترکیه به ویژه نخست وزیر آن از ذکر کلمه تروریست در تبیین ماهیت داعش و تحلیل این دولت از اوضاع عراق به عنوان یک درگیری مذهبی به شدت انتقاد می کنند.

خاورم**2012**7074**1446
کد N376433

وبگردی