آفتاب

نوشابه احتمال نقرس را زیاد می کند

نوشابه احتمال نقرس را زیاد می کند

نقرس که روزگاری بیماری مخصوص شاهان بود، رو به افزایش گذاشته و دانشمندان در کنار نوشیدنی های الکلی، نوشیدنی های غیر الکلی را هم در ابتلا به آن دخیل می دانند.



به گزارش آفتاب به نقل از سایت «دیلی میل»، در بریتانیا تعداد بیماران مبتلا به نقرس به نسبت دهه 1970 میلادی، تقریبا 2 برابر شده. در گذشته، شاهان شاید به دلیل رژیم غذایی شان مثلا خوردن گوشت زیاد به این بیماری مبتلا می شدند اما امروزه، قربانیان احتمالا به خاطر نوشابه های غیرالکلی اما شیرین، آبجو یا عوارض جانبی داروها نقرس می گیرند.

یکی از عوامل این بیماری خوردن فراکتوز زیاد است، قندی که به مقدار کم در میوه ها وجود دارد اما برای شیرین کردن غذاهای نیمه آماده از آن استفاده می شود. گمان می رود دوزهای پایین آسپیرین و بعضی از داروهای ضد فشار خون بالا هم در ابتلا به آن موثر باشند اما خوردن میوه های خانواده توت می تواند از احتمال ابتلا به نقرس کم کند.


آشنایی بیشتر با نقرس
بدن انسان از طریق کلیه ها، اسید اوریک را دفع می کند؛ حالا اگر بدن اسید اوریک زیادی تولید کند یا اسید اوریک خیلی کمی دفع شود، احتمالا کریستال های ریزی در اطراف مفاصل شکل می گیرند که عامل نقرس و دردناک شدن مفاصل هستند. حالا اینکه چرا بعضی ها نقرس می گیرند و بعضی ها نمی گیرند، مشخص نیست، اگرچه احتمال داده می شود ژن ها در ابتلا به آن نقش داشته باشند.
کد N375995

وبگردی