آفتاب

جاسوسی سرویس اطلاعاتی آمریکا از بیش از 10 هزار کاربر عادی

جاسوسی سرویس اطلاعاتی آمریکا از بیش از 10 هزار کاربر عادی

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: بررسی انجام شده از مجموعه بزرگی از ارتباطاتی که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا رهگیری شده، نشان داد که بیش از 10 هزار کاربر عادی اینترنت از جمله آمریکا‌یی‌ها مورد جاسوسی این آژانس قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، روزنامه واشنگتن پست در این گزارش نوشت: از هر 10 کاربر اینترنتی 9 تن توسط آژانس امنیت ملی آمریکا مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند که البته در اهداف جاسوسی و نظارتی قرار نداشتند اما در تله‌ای افتاده‌اند که این آژانس برای افراد دیگری پهن کرده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: اسناد و مدارک مربوط به این مساله که توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت کامل در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار گرفته حاکی از آن است که نیمی از این فایل‌ها شامل اسامی، ایمیل، آدرس‌ها یا دیگر جزئیاتی است که به گفته خود آژانس متعلق به شهروندان و یا ساکنان آمریکا است.

در این گزارش همچنین آمده است: این فایل‌ها همچنین شامل افشای میزان قابل توجهی اطلاعات از جمله افشاگری‌های تازه درباره یک پروژه محرمانه اتمی برون مرزی، ریاکاری یکی از متحدان ظاهری، یک فاجعه نظامی که برای یک قدرت غیردوستانه رخ داده و مشخصات متجاوزان تهاجمی به شبکه‌های کامپیوتری آمریکا است.

رهگیری و شنود این مکالمات منجر به دستگیری برخی مظنونین تروریسم از جمله عمر پاتک، یکی از مظنونین بمب‌گذاری سال 2002 میلادی در جزیره بالی واقع در اندونزی شد.

بسیاری از دیگر فایل‌ها که تحلیل‌گران آن‌ها را بی‌فایده می‌دانند، درباره مسائل خصوصی از جمله عشق، روابط غیرقانونی جنسی، مکالمات سیاسی و مذهبی و نگرانی‌های مالی است.

در ادامه این گزارش آمده است، حدود 160 هزار ایمیل و مکالمات مکتوب مورد بررسی قرار گرفته‌اند و 7900 مدرک از بیش از 11 هزار کاربر آنلاین گرفته شده که بین سال‌های 2009 تا 2011 میلادی جمع‌آوری شده‌اند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا این مساله را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N375891

وبگردی