آفتاب

مقام وزارت خارجه روسیه:پیامدهای درگیری های اوکراین سالها باقی خواهد ماند

مقام وزارت خارجه روسیه:پیامدهای درگیری های اوکراین سالها باقی خواهد ماند

تهران-ایرنا- نماینده ویژه وزارت خارجه روسیه در امور حقوق بشر اعلام کرد که فاز فعالانه درگیری های مسلحانه در شرق اوکراین ممکن است ظرف چند هفته پایان یابد، اما پیامدهای های آن سال ها باقی مانده و احساس خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای روسیه، کنستانتین دولگوف نماینده ویژه وزارت خارجه روسیه در امور حقوق بشر به یکی از رسانه های این کشور گفت: فکر می کنم که ممکن است مسئله درگیری های مسلحانه در شرق اوکراین ظرف چند هفته حل و فصل شود.

این دیپلمات روس گفت: در کنار بعد نظامی بحران در شرق اوکراین، این بحران ابعاد انسانی، سیاسی، اجتماعی و در نهایت فرهنگی نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به این که در اوکراین به شدت اختلافات مشاهده می شود، افزود: برقراری صلح و سازش کامل در شرق اوکراین سال ها به طول خواهد انجامید. نمی توان زمانی برای برقراری یک سازش تمام عیار در شرق اوکراین مطرح کرد، اما امیدواریم که خونریزی ها در این کشور هر چه سریعتر پایان یابد.

این مقام وزارت خارجه روسیه در ادامه بار دیگر درخواست کشورش را برای آغاز تحقیقات بین المللی در مورد نقض حقوق بشر در اوکراین تکرار کرد.

وی افزود: جامعه جهانی باید در هرگونه تحقیقات پیرامون نقض حقوق بشر در درگیری های اوکراین مشارکت داشته باشد که از جمله این موارد حوادث اودسا، مارویوپل، دونستک و لوهانسک است.

وی افزود: نهادهایی همچون سازمان امنیت و همکاری اروپا می توانند در این تحقیقات مشارکت داشته باشند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز شنبه (امروز) در بیانیه ای، خواستار توقف حملات نیروهای اوکراینی به مناطق مسکونی در شرق این کشور شد.

ˈآلکساندر لوکاشویچˈ در بیانیه خود آورده است: نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر بر شدت حملات در مناطق شرق و جنوب این کشور افزوده اند و این مساله موجب تلفات انسانی سنگین و خرابی های گسترده شده است.

وی افزود: دولت اوکراین در این میان به حل مسایل موجود از راههای نظامی و تعیین ضرب الاجل و طرح خواسته های جدید ادامه می دهد و این امر با مفاد بیانیه اخیر وزرای خارجه روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین در برلین مغایرت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این بیانیه خاطرنشان کرده است: اظهارات و لحن مقام های اوکراینی و شدت عملیات نظامی در مناطق شرق این کشور پس از گفت وگوهای تلفنی رییس جمهوری اوکراین با معاون رییس جمهوری آمریکا و وزرای خارجه اوکراین و انگلیس شدیدتر شده است.

رسانام**9234**1144**5981
کد N375478

وبگردی