آفتاب

سازمان بهداشت جهانی: ابتلا به مرس در بیشتر موارد قابل پیشگیری است

سازمان بهداشت جهانی: ابتلا به مرس در بیشتر موارد قابل پیشگیری است

تهران – ایرنا – دستیار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از کند شدن روند سرایت بیماری تنفسی ˈمرسˈ خبر داد و اعلام کرد که بیشتر موارد ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری بوده است.

ˈکیجی فوکوداˈ به خبرگزاری ˈآسوشیتد پرسˈ گفت که بیشتر 824 مورد از ابتلا به بیماری ˈسندروم تنفسی خاورمیانهˈ (مرس) از سال 2013 تا کنون، قابل پیشگیری بوده است.

از این تعداد موارد ابتلا، دست کم 292 مورد به مرگ انجامیده است.

وی افزود: در حدود 40 درصد از افرادی که به عامل این بیماری موسوم به ˈکروناˈ مبتلا شده اند، فوت کرده اند و این رقم از نرخ نرمال مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس بسیار بالاتر است.

این مقام سازمان بهداشت جهانی و مشاور ویژه سابق سازمان ملل متحد در زمینه اپیدمی جهانی آنفلوآنزا، ابراز امیدواری کرد که طی چند سال آینده، سطح قابل قبولی از شناخت درباره این ویروس و نحوه جلوگیری از سرایت آن حاصل شود.

فوکودا معتقد است که سازمان بهداشت جهانی هنوز درک کاملی از نحوه ابتلا مردم به این ویروس کسب نکرده است.

آسوشیتد پرس افزود: بیشتر موارد ابتلا به مرس در عربستان سعودی رخ داده و تصور می شود ویروس این بیماری عمدتا از طریق تماس با شتر به انسان منتقل شده است. هرچند، به گفته دستیار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، لازم است محققان احتمال انتقال این ویروس از حیوانات دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهند.

فوکودا افزود، اگرچه عربستان سعودی از زمان آغاز انتشار این بیماری در ماه آوریل (فروردین) تلاش زیادی را برای کنترل آن به کار گرفته، اما در آستانه آغاز موسم حج که طی آن میلیون ها مسلمان از سراسر جهان به عربستان سفر می کنند، تدابیر بیشتری باید اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: حجاج به ویژه افرادی که با بیماری های زمینه ای درگیر هستند، باید از خطر بیماری مرس کاملا آگاه باشند، زیرا در موسم حج احتمال انتقال عفونت ها از کشورهای دیگر به عربستان و نیز انتقال آلودگی های این کشور به موطن زایران بسیار بیشتر است.

خاورم**9156**1586
کد N375298

وبگردی