آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

نتیجه انتخابات افغانستان به نفع احمدزی است/ عبدالله به خاطر مردم باید صلح کند

نتیجه انتخابات افغانستان به نفع احمدزی است/ عبدالله به خاطر مردم باید صلح کند

یک کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات افغانستان به نفع احمدزی است، گفت عبدالله به خاطر مردم چاره ای جز صلح ندارد.

دکتر سید علی معلم زاده کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسش که "دور دوم انتخابات افغانستان در حالی به پایان رسید که صحبت هایی درباره بروز تقلب به ضرر عبدالله عبدالله و به نفع اشرف غنی احمدزی در میان است. با توجه به شرایط فعلی اعلام نتایج انتخابات نامزدها و طرفداران عبدالله چه واکنشی را نشان می دهند؟" گفت: اگر تقلب در انتخابات نمی شد عبدالله با توجه به حمایت های بسیار مردمی در همان دور اول پیروز انتخابات می شد اما ازآنجاییکه قدرت های فرامنطقه ای و سیستم حاکم موجود در پی آن نبودند که انتخابات به نتیجه برسد این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

وی افزود: قدرت های فرامنطقه ای و سیستم حاکم نیز راضی به حضور عبدالله در دور دوم انتخابات نیستند و قطعا یک کشمکش سیاسی بین مردم به وجود می آید زیرا غربیها در پی آن نیستند که انتخابات روند دموکراتیک داشته و نامزد مورد تایید مردم رئیس جمهور شود.

دکتر سید علی معلم زاده تاکید کرد احتمال پیروزی اشرف غنی احمد زی و شکست عبدالله در انتخابات وحود دارد و می توان پیش بینی کرد که عبدالله به هیچ عنوان رئیس جمهور نخواهد شد زیرا پدرش پشتون و مادرش تاجیک است.

وی افزود: قدرت های فرامنطقه ای هیچ وقت اجازه نمی دهند که امثال عبدالله بر مسند قدرت بنشینند زیرا رئیس جمهوری آتی باید با پاکستان و عربستان سعودی رابطه داشته و با آمریکا، انگلیس، فرانسه و کلا اروپا معامله کنند.

معلم زاده در پاسخ به این پرسش که "در اخبار آمده که عبدالله در صورتیکه بر سلامت انتخابات صحه بگذارد به نتایج تمکین می کند. اگر این خبر صحت داشته باشد چه ضروریت هایی باعث اتخاذ چنین رویکردی از سوی عبدالله شده و آینده سیاسی وی چگونه خواهد بود؟" گفت: اگر آرای انتخابات بازشماری شود و آرای سفید در صندوق شمارش شود، عبدالله پیروز انتخابات بوده اما این مسئله هرگز اتفاق نمی افتد.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز استعفا کرده و هیچ وقت آرای ناپاک از آرای پاک تفکیک نشده و بازشماری صورت نمی گیرد که در نهایت می توان گفت این انتخابات به پیروزی اشرف غنی احمدزی منجر می شود.

قدرت های فرامنطقه ای هیچ وقت اجازه نمی دهند که امثال عبدالله بر مسند قدرت بنشینند زیرا رئیس جمهوری آتی باید با پاکستان و عربستان سعودی رابطه داشته و با آمریکا، انگلیس، فرانسه و کلا اروپا معامله کنند

معلم زاده در پاسخ به این پرسش که "دولت فعلی کرزای گرایش به کدام نامزد دارد؟" گفت: از طرف دیگر حامد کرزای عبدالله را رقیب خود می داند که همین موضوع باعث شده تا از رقیب عبدالله حمایت کرده و حتی اعلام کند که میانجیگری سازمان ملل در دور دوم انتخابات بی فایده بوده است.

وی افزود: حامد کرزای طرفدار احمدزی بوده و رئیس جمهوری افغانستان به فکر آرای مردم نیست که همین موضوع باعث شده تا این روزها هزاران نفر چه شیعه و چه سنی در کابل و هرات به خیابانها آمده و در اعتراض به روند انتخابات تظاهرات کنند.

عبدالله به خاطر منافع مردم چاره ای جزو مصالحه ندارد زیرا اگر این نامزد انتخاباتی بهانه ای به دست طالبان و پشتون ها و همچنین حزب گلبدین حکمتیار بدهد احتمال تجزیه افغانستان وجود دارد

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: حامد کرزای پشتون اصیل بوده که در آمریکا تحصیل کرده است و احمدزی نیز همینطور و حمایت آمریکا و اروپا را از آن خود دارد که همین موضوع باعث پیروزی وی می شود.

معلم زاده در پاسخ به این پرسش که "غرب گرایش به کدام نامزد دارد و پیروزی کدام نامزد آنها را خوشحال می کند؟" گفت: غرب در ظاهر شعارهای عوام فریبانه می دهد و حرف از دموکراسی می زند اما واقعیت امر این است که غرب به دنبال فردی است که منافع آنها را تامین کرده و این فردی کسی جزو احمدزی نیست.

وی افزود: این درحالیست که عبدالله در شعارهای انتخاباتی خود بارها اعلام کرده در پی آن است که مستقل عمل کند که این موضوع ناخوشایند غرب که در ظاهر از دموکراسی حمایت می کند، نیست.

معلم زاده در پاسخ به این پرسش که "آیا این امکان وجود دارد که هرکدام از نامزدهای پیروز دولتی فراگیر با حضور رقیب شکست خورده تشکیل دهند؟" گفت: عبدالله هشدار داده بود درصورتیکه آرای کمیسیون به نفع وی نباشد، اعتراضات ادامه می یابد و در صورت ادامه اعتراضات این امکان وجود دارد که افغانستان به طرف تجزیه شدن پیش رود.

وی افزود: عبدالله به خاطر منافع مردم چاره ای جزو مصالحه ندارد زیرا اگر این نامزد انتخاباتی بهانه ای به دست طالبان و پشتون ها و همچنین حزب گلبدین حکمتیار بدهد احتمال تجزیه افغانستان وجود دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به احتمال دیدار نامزدهای انتخاباتی دور دوم انتخابات افغانستان در روزهای آتی گفت: اگر عبدالله با احمدزی ائتلاف کند، عبدالله معاون اول دولت می شود اما این توافق حاصل نمی شود.

وی در رابطه با چرایی اختلاف موجود میان عبدالله و احمدزی گفت: بیشتر این اختلافات به خاطر مسائل تاریخی است زیرا عبدالله فارسی زبان بوده و فارسی صحبت می کند. از سوی دیگر رئیس جمهوری آتی افغانستان باید ارتباطات فرامنطقه ای داشته و با پاکستان و عربستان رابطه نزدیک تری را در مقایسه با ایران برقرار کند که اشرف غنی احمدزی گزینه مناسب تری است.

 معلم زاده تاکید کرد نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اختلاف خاصی ندارند؛ هر دو از برادران اهل سنت بوده اما یکی با گرایش های غربی بوده و دیگری گرایش های غیر غربی و منطقه ای دارد و دلیل مهم اختلاف میان آنها مسئله قومیت و زبان است.

در همین رابطه آلمان از تصمیم خود برای میانجیگری و حل اختلافات سیاسی بین دو نامزد انتخاباتی افغانستان خبر داده است بر این اساس "میشائیل کوخ" دیپلمات آلمانی از سوی وزارت خارجه این کشور ماموریت یافته عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی را در رقابت برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری به "تعقل" فرابخواند.

ادامه دارد...

کد N375131

وبگردی