آفتاب

سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد 

سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد 

وزارت خارجه آلمان سفیر آمریکا در برلین را برای ادای توضیحات در خصوص بازداشت یک جاسوس دوجانبه و خبرچینی آن برای آژانس امنیت ملی ایالات متحده، احضار کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت یک مامور سرویس اطلاعاتی آلمان به اتهام خبرچینی برای آژانس امنیت ملی آمریکا، "جان امرسون"، سفیر آمریکا در برلین، برای ادای توضیحات درباره این ماجرا به وزارت امور خارجه آلمان فراخوانده شد.

برلین خواستار توضیح سریع واشنگتن در این باره شده است. بر اساس گزارش های منتشر شده،  یک مامور ۳۱ ساله سرویس اطلاعاتی آلمان روز چهارشنبه هفته گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شد. این مامور متهم است در طول یک سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند محرمانه از سیستم مرکزی سرویس اطلاعاتی آلمان بیرون کشیده و بر روی فلش مموری (USB) ذخیره کرده است.

اسناد ذخیره شده توسط این مامور، موضوعات مختلفی را از جمله اسناد مربوط به کمیته تحقیق پارلمان آلمان درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور شامل می شد.

گفته می شود فرد بازداشت شده بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اطلاعاتی را به یک مامور مخفی سازمان اطلاعاتی آمریکا فروخته و در ازای آن 10 هزار یورو پول دریافت کرده است.

دولت آلمان روز پنجشنبه در جریان فعالیت این جاسوس دوجانبه قرار گرفته است. در بحث های داخلی دولت آلمان از ابعاد جدید فعالیت های جاسوسی سازمان های اطلاعاتی آمریکا در آلمان صحبت می شود و اگر این اتهامات ثابت شود، اثرات آن بر مناسبات آلمان و آمریکا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بازداشت این مامور در حالی انجام می شود که در یک سال گذشته افشای جاسوسی آمریکا از "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان و همچنین بیش از 9 میلیون نفر از مردم این کشور، تنش های زیادی را میان برلین و واشنگتن به وجود آورده بود. 
 

کد N375007

وبگردی