آفتاب

ارتش آمریکا حضور مخفیانه در سومالی را پذیرفت

ارتش آمریکا حضور مخفیانه در سومالی را پذیرفت

مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند، ارتش این کشور علی‌رغم انتشار بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه تا اکتبر سال 2013 میلادی هیچ نیرویی در سومالی نداشته‌اند اما از سال 2007 میلادی به صورت مخفیانه نیروهای خود را در موگادیشو نگه داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: واشنگتن 120 نیرو در سومالی مستقر کرده و امیدوار است همزمان با مبارزه با شبه‌نظامیان الشباب مرتبط با القاعده روابط امنیتی‌اش با دولت موگادیشو را تقویت کند.

وی افزود، نیروهای آمریکایی که در سومالی عملیات انجام می‌دهند اکثرا جزو نیروهای ویژه "بره سبز" هستند که در آموزش و مشورت دادن به ارتش‌های محلی متخصص هستند.

در اکتبر سال 2013 میلادی پنتاگون رسیدن تعدادی از مشاوران نظامی آمریکا به سومالی را به عنوان نخستین استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور از سال 1993 میلادی توصیف کرد.

این مقام دفاعی گفت، پنتاگون به خاطر امنیت نیروهای مستقر در سومالی و احترام به حساسیت‌های دولت موگادیشو تصمیم گرفته بود تا حضور نیروهای نظامی‌اش در سومالی را علنا افشا نکند.

وی افزود: اما ژنرال دیوید رودریگز، رئیس مقر فرماندهی آفریقا که آوریل سال گذشته میلادی روی کار آمده است خواستار کاهش مخفیکاری‌ها شده به ویژه در زمانی که روابط دفاعی واشنگتن با سومالی پیشرفت بسیاری داشته است.

ژنرال رودریگز خواستار شفاف سازی بیشتر است و این رویکرد او را نشان می‌دهد.

این افشاگری حضور نیروهای آمریکایی در سومالی همزمان با آن صورت گرفت که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد سفیر آمریکا در سومالی از زمان جنگ داخلی را اعلام کند. آمریکا در ژانویه سال 2013 میلادی دولت جدید سومالی را به رسمیت شناخت.

انتهای پیام

کد N374824

وبگردی