آفتاب

4 کشته و ده‌ها زخمی در تظاهرات سالگرد برکناری محمد مرسی

4 کشته و ده‌ها زخمی در تظاهرات سالگرد برکناری محمد مرسی

در حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در قاهره دست کم چهار تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در قاهره دست کم چهار تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، همزمان با نخستین سالگرد برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر راهپیمایی‌هایی پس از نماز جمعه در چند استان مصر برگزار شد.

منابع خاطرنشان کردند که یکی از تظاهرکنندگان بر اثر شدت جراحت‌هایی که روز پنجشنبه در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در منطقه فیوم برداشته بود، روز جمعه جان باخت.

در جریان حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهراتی در منطقه الزیتون در قاهره یک تن دیگر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

در منطقه الجیزه در الهرم نیز تظاهرات گسترده‌ای در نخستین سالگرد برکناری مرسی برگزار شد و نیروهای امنیتی مصر تلاش کردند تا این تظاهرات را متفرق کنند که بر اثر آن درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان به وقوع پیوست.

حامیان مرسی همچنین در پورت سعید تظاهرات کرده و شعارهایی برای براندازی "حکومت نظامی" و آزادی محمد مرسی سر دادند.

در شهر فاقوس در استان الشرقیه تظاهراتی برپا شد که شرکت کنندگان در آن "کودتا" در مصر را محکوم کرده و خواهان آزادی بازداشت شدگان و توقف اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای امنیتی علیه آن‌ها شدند.

این تظاهرات یک روز پس از کشته شدن چهار تن در جریان اعتراضات گسترده‌ای برپا شد که ائتلاف حمایت از مشروعیت فراخوان آن را سر داده بود.

یک دختر به ضرب گلوله در منطقه الرمل در اسکندریه کشته شده و ده‌ها تن دیگر پنجشنبه شب در حمله نیروهای امنیتی زخمی شدند.

پیش از آن در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات گسترده‌ای در منطقه الهرم در الجیزه دو تن بر اثر اصابت گلوله جنگی و گلوله ساچمه‌ای کشته شدند. سومین شخص نیز در جریان درگیری‌های دیگری در استان الجیزه کشته شد.

فعالان نیز از جراحت‌های دیگری بر اثر اصابت گلوله جنگی و اصابت گلوله ساچمه‌ای در مناطق مختلف خبر دادند.

هزاران تن ظهر روز گذشته در تظاهرات چندین منطقه در قاهره از جمله الهرم و شهر نصر، المهندسین، عین شمس، المطریه، شبر الخیمه، المعادی و شش اکتبر مشارکت کردند.

تظاهرات دیگری نیز در منیا، اسیوط، حلوان، فیوم، دقهلیه، اسکندریه، الشرقیه، منوفیه و کفر شیخ برگزار شد و پس از اینکه نیروهای امنیتی در چند منطقه با گاز اشک آور و گلوله به تظاهرکنندگان حمله کردند درگیری‌هایی میان دو طرف رخ داد.

تظاهرکنندگان در این راهپیمایی‌ها لگوی میدان رابعة العدویه و عکس‌های مرسی را در دست گرفته و شعارهایی علیه محمد ابراهیم، وزیر کشور و همچنین اقدامات سرکوب‌گرانه نیروهای پلیس سر دادند آن‌ها همچنین خواهان محاکمه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور کنونی مصر و بازگشت مجدد روند دموکراسی و از سرگیری فعالیت نهادهای منتخب شدند.

راهپیمایی مخالف نظام کنونی مصر در شهر نصر در قاهره توانست به میدان رابعة العدویه برسد.

فعالان مصری اعلام کردند: هزاران تن در این میدان تجمع کرده بودند اما نیروهای امنیتی مداخله و آن‌ها را متوقف کردند.

انتهای پیام

کد N374812

وبگردی