آفتاب
سبحانی‌نیا:

ایران با پایبندی به تعهداتش بهانه را از طرف مقابل گرفته است

ایران با پایبندی به تعهداتش بهانه را از طرف مقابل گرفته است

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توازن در توافقات بین ایران و 1+5، گفت که ایران در مسیر دستیابی به توافق حرکت می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و 1+5 در وین، اظهار کرد: ما معتقدیم برای دستیابی به یک توافق باید توازنی در داده‌ها و ستاده‌ها وجود داشته باشد به این معنا که یک سیاست برد برد از سوی طرفین در این گفت‌وگوها دنبال شود.

وی تعداد سانتریفیوژها، نیروگاه آب سنگین اراک، موشک‌های دوربرد و بالستیک، غنی‌سازی و سایت فردو را از خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگوها باید به گونه‌ای عمل شود که این مواردی که با زحمت فراوان به دست آمده مورد توجه قرار گیرد و بی‌جهت امتیازی به طرف مقابل ندهیم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با تاکید بر لزوم رفع کامل تحریم‌ها در توافق جامع، گفت: موکول شدن برداشتن کامل تحریم‌ها به شرایطی دیگر و یا رفع قطره‌ای تحریم‌ها از مواردی است که در این دور از مذاکرات مورد بحث جدی طرفین است و نهایتا باید به گونه‌ای عمل شود که توازنی در توافقات حاصل شده بین آنچه داده می‌شود و آنچه گرفته می‌شود وجود داشته باشد که این هم مطالبه مردم و رهبری است و هم خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده تاکنون بر آن تاکید جدی داشته است.

سبحانی‌نیا با ابراز امیدواری نسبت به جمع‌بندی مثبت مذاکرات هسته‌ای در دور ششم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته که این مذاکرات به نتیجه برسد و تاکنون هم به آنچه توافق شده از جمله کاهش یا تغییر مواد غنی شده متعهد بوده است تا بهانه را از طرف مقابل بگیرد. آنها همیشه این بهانه را داشته‌اند که ایران به مقررات بین‌المللی تمکین نمی‌کند اما ما در مذاکرات در چارچوب توافق پیش رفتیم در عین حالی که نگاه‌مان این بود که نمی‌توان خیلی به طرف مقابل اعتماد کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: متاسفانه طرف مقابل آنطور که باید نسبت به رفع تحریم‌ها از جمله در مورد قطعات یدکی هواپیما اقدام نکرده و گیرهایی در تعهدات طرف مقابل است که ما امیدواریم در این دور از مذاکرات به چارچوب روشن‌تری دست یابیم و عمل به تعهدات از سوی طرفین روشن‌تر و شفاف‌تر باشد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی فعلا در مسیر دستیابی به توافق حرکت می‌کند تا اهرم فشار دشمن را بگیرد و دست رقیب را از این بهانه خالی کند تا اگر فردا مذاکرات با مشکلی مواجه شد ایران متهم به نقض تعهدات یا عدم پایبندی به تعهدات نشود و آنها نتوانند به دنبال یک اجماع جهانی علیه ایران باشند.

سبحانی‌نیا در پایان گفت: ما فعلا بر اساس همین نگاه به تعهدات خود در مذاکرات هسته‌ای عمل کردیم اما به نتیجه هم بدبین نیستیم و ضمن اینکه بدانیم دستیابی به توافق نهایی کار سختی است اما تلاش خود را در این مسیر انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

کد N374782

وبگردی