آفتاب

دیپلماسی هند درگیربحران عراق - ادامه رایزنی ها برای امنیت اتباع هندی

دیپلماسی هند درگیربحران عراق - ادامه رایزنی ها برای امنیت اتباع هندی

دهلی نو - ایرنا - هند طی روزهای اخیر بیشترین توجه خود را معطوف به تدابیری برای خروج هزاران تن از اتباع خود از عراق کرده هرچند که در اعلام مواضع رسمی همچنان بر مبارزه با تروریسم تاکید داشته است.

به گزارش ایرنا، دولت هند حمله تروریست های تکفیری - بعثی به برخی شهرهای عراق و بکارگیری اقدامات تروریستی علیه شهروندان را بشدت محکوم کرد و موضع خود در حمایت از دولت و ملت عراق را در مبارزه با تروریسم بین المللی روشن ساخت.

وزارت امور خارجه دولت هند ضمن محکوم کردن شرایط ناامنی که از هشتم ژوئن بر عراق حاکم شده و به تصرف چند شهر این کشور از جمله موصل و تکریت توسط تروریست ها انجامید، اظهار داشت: هند از حفظ تمامیت ارضی و اتحاد کشور دوست خود(عراق) حمایت می کند.

دولت هند افزوده است: هند تمایل به ایجاد ثبات و صلح و برقراری اتحاد و دمکراسی در عراق دارد چون این شرایط به نفع امنیت و صلح جهانی است.

با این حال امنیت و ایمنی هندی هایی که اکنون در عراق هستند، یکی از مسایل مهمی است که درجریان درگیری عراق برای دولت جدید هند که حدود یک ماه است کار خود را شروع کرده مطرح شده است. با آغاز درگیری ها، هند به شهروندان خود توصیه کرد که تا اطلاع ثانوی به این کشور سفر نکنند.

براساس آمارهای موجود، قبل از جدی شدن درگیری میان گروه داعش و ارتش عراق، حدود 10 هزار هندی در این کشور وجود داشتند که شش هزار تن در مناطق شمالی عراق و حدود سه هزار نفر در بغداد، نجف و بصره بودند.

دربخش هایی که درگیری ها رخ داده، شمار هندی ها بیش از یکصد نفر بود که دهلی نو همه تلاش خود را برای بازگرداندن آنها انجام داده است. از جمله اینکه برای بازگرداندن هندی ها دو کشتی جنگی به خلیج فارس اعزام شده و نیروی هوایی هند به حالت آماده باش درآمده است.

درتازه ترین مورد یک فروند هواپیمای اختصاصی صبح امروز (شنبه) 46 پرستار هندی را که از چنگ گروه های تکفیری آزاد شده اند از شهر اربیل به ایالت کرالا در جنوب هند منتقل کرد.

این در حالیست که گفته می شود نخست وزیر هند با اعضای ارشد کابینه، شامل وزیر کشور، وزیر امور خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی، دبیر کابینه و وزیر مشاور در امور کشور و علاوه براین روسای آژانس های هندی و مقام های ارشد دستگاه خدمات خارجی جلسه ای درباره موضوع انتقال اتباع هندی تشکیل داده است.

دراین جلسه همه زوایای این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تصمیم گرفته شد که به هندی هایی که توان پرداخت هزینه بلیت برای بازگشت را ندارند، از طریق صندوق رفاه جامه هندی ها در عراق کمک شود.

درعین حال، خانم ˈسوشما سوراج ˈ وزیر امور خارجه هند که وزیر امور هندی های خارج از کشور نیز هست هفته گذشته با همه سفرای هند در منطقه خلیج فارس جلسه ای حدود سه ساعته تشکیل داد.

تمرکز این جلسه برآن بود که هند چگونه می تواند به رفع مشکلات منطقه کمک کند و این سفرا از جایگاه خود چه نظری درباره تحولات عراق دارند.

دیگر هدف این جلسه با سفرا آن بود که چه کمک هایی می توان به هندی های حاضر در عراق کرد؛ چه افرادی که در حوزه منازعه قرار دارند و چه کسانی که در مناطق امن هستند.

براساس این نشست، وزیر امور امور خارجه هند تصمیم گرفت که برای کمک به هندی های مقیم در عراق از صندوق رفاه هندی های سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز

استفاده شود.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه هند با توجه به نتیجه نشست با سفرای کشور خود، نشست دیگر با سفرای کشورهای منطقه خلیج فارس در دهلی نو داشت. موضوع

این نشست نیز درک این افراد از شرایط و اقداماتی که آنها می توانند برای کمک به هندی های مقیم عراق انجام دهند بود.

پاسخ های سفرای کشورهای حوزه خلیج فارس در دهلی نو مثبت بود و هند امیدوار است که با همکاری این کشورها بتواند به امور هندی های عراق رسیدگی کند.

در عین حال، مساله 40کارگری که در شهر موصل با شرکت ساخت و سازی بنام

نورالهدا کار می کردند و توسط تروریست ها ربوده شده اند، همچنان مطرح شد.

هند پس از تلاش های بسیار، از جمله کمک خواستن از سازمان های حقوق بشری

مختلف که در دهلی نو حضور دارند مانند عفو بین الملل و صلیب سرخ و با کمک دولت عراق محل این گروگان ها را یافته و متوجه شده که آسیبی به آنها نرسیده است. اما این افراد هنوز در اسارت هستند.

برای 900 نفر هندی دیگر نیز تاکنون بلیت خروج از عراق تهیه شده است. همچنین گزارش ها نشان می دهد که تیم های سفارت هند در عراق، کار در شهرهای کربلا، نجف و بصره را آغاز کرده و از 1500 هندی برای خروج ثبت نام به عمل آورده اند.

در عین حال، وزرات امور هندی های خارج از کشور، برای دوره ای یک ماهه ارایه گواهی عدم سوء پیشینه برای کسانی که قصد زندگی در عراق را دارند متوقف کرده است.

آساق ** 2160 ** 2165 ** 275 **
کد N374323

وبگردی