آفتاب

ایران عقب‌نشینی نکند مذاکرات را قطع می‌کنیم

ایران عقب‌نشینی نکند مذاکرات را قطع می‌کنیم

مذاکرات وین 6 طی سه روز گذشته با دیدارهای فشرده دوجانبه، سه جانبه و چهار جانبه هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در حالی پیگیری شد که طرف آمریکایی در یک بلوف تازه و با هدف گرفتن امتیاز از تیم مذاکره‌کننده کشورمان مدعی شد که اگر ایران از مواضع خود کوتاه نیاید مذاکرات قطع خواهد شد.

بلوف آمریکا در مورد قطع مذاکرات در صورت عدم عقب‌نشینی ایران در حالی است که بر خلاف بسیاری تصورات و فضاسازی‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک، بیش از ایران، این دولت اوباما است که به دلیل شکست‌های پی در پی در عرصه سیاست خارجی خود در سوریه، عراق، اوکراین و افغانستان نیاز جدی به سرانجام رسیدن این مذاکرات دارد و درست به همین دلیل است که تیم آمریکایی با 15 دیپلمات و ویلیام برنز نفر دوم  وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات وین6 حضور دارد.
پایگاه وزارت خارجه آمریکا در  راستای تشدید فشارها بر تیم هسته‌ای ایران برای کوتاه آمدن از حقوق هسته‌ای کشور از قول یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در  مذاکرات هسته‌ای وین (به احتمال زیاد برنز) هشدار داد که قدرت‌های غربی ممکن است در ماه جاری مذاکرات هسته‌ای را قطع کنند مگر اینکه ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند و به فکر سازش باشد.

وی تاکید کرد که ایران و گروه 1+5 یک گزینه برای تمدید مهلت 6 ماهه توافق هسته‌ای و ادامه مذاکرات دارند اما این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه 2 طرف معتقد باشند ادامه مذاکرات مفید و سازنده خواهد بود.

این مقام آمریکایی مدعی شد: اگر ایرانیان خواستار رسیدن به توافق نهایی با 1+5 هستند باید غنی‌سازی در مقیاس صنعتی را تا پایان دوره توافق متوقف کنند.

وی گفت: از نظر ما ایرانیان تنها می‌توانند چند هزار سانتریفیوژ برای تأمین سوخت راکتورهای تحقیقاتی داشته باشند و نه سانتریفیوژهای بیشتر برای تأمین نیاز راکتورهای تولید برق.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: ایرانیان در انتهای توافق باید توان غنی‌سازی کمتری نسبت به حال حاضر داشته باشند

وی مدعی شد 1+5 ممکن است مذاکرات هسته‌ای را در صورتی که ایران شروع به مصالحه نکند، قطع کند.

ادعای رویترز : ایران کوتاه آمده است!
در بحبوحه مذاکرات وین 6 خبرگزاری رویترز  نیز مدعی شد که تیم مذاکره‌کننده ایران کاهش تعداد سانتریفیوژها را پذیرفته است خبری که به سرعت از سوی عراقچی تکذیب شد.

رویترز نوشت:  ظرفیت ‌غنی‌سازی ایران، تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها، راکتور اراک، تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی، تحریم‌ها، موشک‌های بالستیک و مدت زمان توافق نهایی هفت اختلاف اساسی است که بین ایران و غرب در مذاکرات وین وجود دارد.

رویترز از قول دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات مدعی شد ایران تعداد سانتریفیوژهای درخواستی را کاهش داده ولی تعداد مورد درخواست ایران هنوز زیاد و غیر قابل قبول است.

به گزارش تسنیم این رسانه انگلیسی مدعی شد: ایران در مذاکرات پشت درهای بسته دیگر تاکید و اصراری بر ۵۰هزار دستگاه ندارد. ایران خواستار در اختیار داشتن تعداد کمتری سانتریفیوژ شده است ولی دیپلمات‌های غربی حاضر به افشای تعداد آن نشده‌اند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان  درباره خبر  منتشر شده  رویترز مبنی بر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها از سوی هیئت مذاکره‌کننده ایران، با تاکید براینکه محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات تعیین می‌شود، گفت: تمام اعداد و ارقامی که درخصوص سانتریفیوژها اعلام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می‌دهند.

عراقچی بحث‌های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت‌هایی از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه زنی برخی رسانه‌های معلوم الحال خواند که کاری جز بر هم زدن فضای مثبت مذاکرات ندارند.

ظریف نیز صبح دیروز در صفحه فیس بوک خود در پاسخ به ادعای رویترز نوشت: تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که گفت‌وگوها نتیجه دهد و گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها به‌ویژه در غرب را نباید چندان جدی گرفت.

پرانتزها سر جای خود باقیست
عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی در مورد مذاکرات وین 6 و گمانه زنی‌ها در مورد اختلافات موجود گفت : فعلا می‌توانم بگویم که گفتگوها و مذاکراتی که در حال انجام است در حد ارزیابی مجدد از مواضع همدیگر هست و یک مروری بر آنچه که تا الان داشته و تاکنون مذاکره کرده‌ایم و تلاش برای فهم مواضع هر کدام.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بر سر متن نگارش گفت: پرانتزها همه سرجای خودش هست، ما متنی را الان آماده کرده‌ایم در جلسه گذشته که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم.

عراقچی گفت: همانطور که توافق ژنو اشاره کرده است اصل غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد، ولی با یک سری محدودیت‌های مورد توافق دوجانبه و برای یک دوره زمانی مشخص.این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه‌های خودمان به منظور اعتماد‌سازی قبول کنیم این یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.

حقوق بشر جایی در مذاکرات ندارد
عراقچی «در پاسخ با اظهارات ناوی پیلای» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که خواستار پرداختن به موضوع حقوق بشر از سوی 1+5 در مذاکرات شده بود نیز  تاکید کرد که طرح مباحث حقوق بشری در مذاکرات هسته‌ای به هیچ عنوان مطرح نبوده و قابل پذیرش هم نیست.

ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته بود نگرانی درباره وضعیت حقوق بشر ایران هم باید در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ گنجانده شود. وی از کشورهای گروه ۱+۵ (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) خواسته است گفت‌و‌گو درباره مسائل حقوق بشر ایران را به طور مفصل در برنامه خود قرار دهند.

وی گفت: خوش بینی نسبت به نیات طرف مقابل وجود ندارد و این خودش یکی از موانع مذاکرات است که ما در یک فضای به اصطلاح همراه با اعتماد مذاکره نمی‌کنیم، برای همین این کار را سخت‌تر می‌کند و ما هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم که رسیدن به توافق مقدور است یا نه.

به گزارش واحد مرکزی خبر عراقچی گفت: شاید هنوز زمان آن فرا نرسیده است که ما در خصوص اینکه اگر مذاکرات شکست بخورد تقصیر چه کسی خواهد بود و تقصیر چه کسی نخواهد بود صحبت کنیم، ولی ما اطمینان داریم که جامعه بین‌الملل قضاوت درستی خواهد کرد اگر مذاکرات شکست بخورد که تقصیر با کدام طرف است.

احتمال حضور جان کری در مذاکرات
روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز نیز با این ادعا  که ایران در طول  2 روز اول گفت‌وگوها مورد قابل ملاحظه‌ای را بیان نکرده است و همچنان شکاف‌های عمیقی باقی است نوشت: احتمال دارد جان کری وزیر خارجه آمریکا در صورت به بن‌بست رسیدن، به مذاکرات هسته‌ای در وین بپیوندد.

لس آنجلس تایمز همچنین در مورد موارد اختلافی نوشت که مذاکره کنندگان تاکنون قادر به حل سه موضوع؛ تعداد سانتریفیوژهای ایران، مدت زمان توافق جامع و همچنین برنامه‌ای برای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران نبوده‌اند.   کریستین ساینس مانیتور نیز در گزارشی فرایند غنی‌سازی اورانیوم، تاسیسات آب سنگین اراک و مدت زمان توافق جامع را موضوعات اصلی مورد اختلاف دو طرف در وین6 اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا خواهان توافقی 20 ساله است اما ایران توافق در چارچوب زمانی 3 ساله را می‌خواهد که از دید آمریکا حساسیت‌هایی را نسبت به نیات هسته‌ای ایران برخواهد انگیخت. چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای وین 6 در حالی امروز آغاز می‌شود که تنها دو هفته دیگر وقت برای رسیدن به توافق جامع وجود دارد و شواهد حاکی است طرف غربی همچنان براساس توهمات پیشین خود مشغول چانه‌زنی است.
کد N374296

وبگردی