آفتاب

مقاومت تضمین امنیت لبنان/ الاخبار:غرب، لبنان را از تحولات عراق و سوریه می ترساند

مقاومت تضمین امنیت لبنان/ الاخبار:غرب، لبنان را از تحولات عراق و سوریه می ترساند

بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی الاخبار با تاکید به این که « حزب الله بزرگترین تضمین برای حفظ و تحکیم امنیت لبنان است»، نوشت:مسوولان و دستگاه های امنیتی آمریکا و فرانسه طی هفته های اخیر تلاش کرده اند تا از بحران عراق به عنوان فرصتی برای ارعاب لبنانی ها استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، الاخبار در شماره روز جمعه خود به نقل از سیاستمداران لبنانی افزود: مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که لبنان حتما در شن های صحرای عراق و باتلاق سوریه غرق می شود و اخیرا هم گفته اند که لبنان از طوفان مذهبی در منطقه در امان نخواهد ماند.

یک سیاستمدار لبنانی که اخیرا با مقامات دولت آمریکا ملاقات کرد، افزود: واشنگتن تقریبا قانع شده که لبنان از این مرحله نمی تواند به سلامت بیرون رود و تحلیل اطلاعات از اوضاع اردوگاه ها نشان می دهد که در دراز مدت آرام نخواهند بود.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها به سئوال ما در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان و ضرورت فشار بین المللی در این زمینه با این سئوال پاسخ می دهند که آیا می توان مانع رسیدن یک تندرو خطرناک به کرسی ریاست جمهوری لبنان شد؟

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اظهارات آمریکایی ها بیشتر برای ارعاب مسئولان لبنانی است اما آیا می توان این اظهارات را در چارچوب فضاسازی سیاسی محلی ، منطقه ای و بین المللی برای انفجار اوضاع در لبنان دانست؟

الاخبار با اشاره به اظهارات سیاستمداران لبنانی که اخیرا از واشنگتن بازگشته اند و یادآوری موضع « جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر چند هفته گذشته به بیروت که بر اهمیت ثبات در لبنان و تصمیمی بین المللی برای ایجاد چتری حمایتی به منظور حمایت از لبنان که وارد باتلاق امنیتی نشود، نوشت: به نظر می رسد اوضاع لبنان آنقدر که آمریکایی ها می گویند، « خطرناک » نیست.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: با کدام قرائت منطقی می توان نتیجه گرفت آنچه اکنون در سوریه و عراق رخ می دهد، لاجرم باید لبنان را در دایره خطری قرار دهد که آمریکایی ها ادعا می کنند.

الاخبار تاکید کرد: انفجارها و اقدامات امنیتی که اخیرا در برخی مناطق لبنان رخ داد بویژه عملیات انتحاری و وجود تعدادی از تروریست ها در لبنان تاکید می کنند که شاید در آینده نزدیک لبنان نتواند از بحران خارج شود اما هرگز به مرحله انفجار امنیتی نخواهد رسید.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: تحرکات سیاسی و دیپلماتیک آمریکایی ها برای ارعاب و ترساندن مقامات لبنانی با اقدامات فرانسوی ها همزمان شده و ریشه همه اینها در دستگاه های امنیتی واطلاعاتی این کشورها است.

الاخبار تصریح کرد: براساس اعلام مقامات امنیتی لبنان، دستگاه امنیتی فرانسه همواره اطلاعاتی گسترده به طرف لبنانی می دهندکه پر از هشدارها از وجود انتحاری های احتمالی است که وارد لبنان شده اند یا در باره اهدافی است که این انتحاری ها می خواهند انها را مورد حمله قرار دهند.

این روزنامه نوشت: سیاستمداران لبنانی بازگشته از واشنگتن برغم هشدارهای آمریکایی ها و فرانسوی ها برای ارعاب آنها،بر این نکته که لبنان به سرنوشت سوریه و عراق مبتلا نخواهند شد، تاکید دارند.

الاخبار با بیان این که مهمترین دلیل عدم تمایل کشورهای بزرگ به تبدیل لبنان به میدان فعالیت تروریست ها است، افزود: در سطح داخلی ، حزب الله بزرگترین تضمین برای جلوگیری از انفجار اوضاع لبنان و حفظ و تحکیم امنیت آن است.

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به گروه 14 مارس خاطرنشان کرد: لبنان مکان استراحت نیروهای حزب الله بعداز نبرد در سوریه و یا هر مکان دیگری است که لبنان را تهدید می کند.

این منابع تاکید کردند: حزب الله خواستار آرامش لبنان و دور ماندن آن از هرگونه درگیری خارجی است تا مردم در امنیت و آرامش بسر ببرند.

الاخبار به نقل از این منابع خود نوشت: حزب جریان المستقبل به ریاست سعد حریری نیز با حزب الله در مبارزه با تروریسم هم رای است و به همین دلیل با هم دولتی براساس مشارکت امنیتی نه ملی تشکیل داده اند.

این روزنامه لبنانی به عوامل خارجی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران ، عربستان سعودی حامیان حزب الله و جریان المستقبل ضمن تاکید بر مبارزه با تروریسم خواستار دور ماندن لبنان از درگیری های در منطقه هستند.

الاخبار تصریح کرد: عوامل اساسی دیگر مانند عامل جغرافیایی وجود دارد که اجازه نمی دهد اوضاع امنیتی لبنان به مرحله انفجار برسد و از جمله اینکه لبنان دارای گذرگاه های دریایی و زمینی برای ورود گسترده گروه های تروریستی تکفیری نیست.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه« فرودگاه بین المللی بیروت و مسیرهای قانونی تنها گذرگاه ورود تروریست های تکفیری به لبنان است»، تاکید کرد که این شرایط کار را برای نیروهای امنیتی لبنان در شناسایی و تعقیب تروریست ها بویژه همکاری با دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی بین المللی آسان کرده است.

الاخبار به نقل از برخی منابع تاکید کرد: تنها نقطه ضعف منطقه،شمال لبنان بویژه استان عکار است و به نظر می رسد تحریک کنندگان علیه دولت و نیروهای امنیتی و ارتش که غرب فقط از آنها حمایت کلامی می کند در این منطقه لانه کرده اند.

خاورم ** 1324 ** 1917
کد N373673

وبگردی