آفتاب

جاسوسی مامور امنیتی آلمان برای آمریکایی ها سوژه داغ رسانه های آلمانی

جاسوسی مامور امنیتی آلمان برای آمریکایی ها سوژه داغ رسانه های آلمانی

برلین - ایرنا -دستگیری یکی از ماموران سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) به اتهام جاسوسی برای آمریکایی ها به سوژه داغ این روزهای رسانه های آلمانی تبدیل شده و کارشناسان معتقدند درصورت اثبات این اتهام، این پرونده بزرگترین افتضاح جاسوسی دوگانه دراین کشور بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

به گزارش ایرنا،براساس اعلام دادستان فدرال آلمان چهارشنبه هفته گذشته یک شهروند آلمانی 31 ساله به جرم فعالیت های جاسوسی برای یکی از سرویس های اطلاعاتی خارجی دستگیر شد که رسانه های آلمانی از جمله خبرگزاری این کشور ( د.پ.آ) فرد دستگیر شده را یکی از ماموران اطلاعاتی آلمان معرفی کردند.

به نوشته این رسانه ها،فرد دستگیر شده از ماموران سازمان اطلاعات خارجی آلمان موسوم به BND است که مشغول به جمع آوری اطلاعات و جاسوسی از جلسات کمیسیون حقیقت یاب مربوط به پرونده جاسوسی های اینترنتی آژانس اطلاعات ملی آمریکا موسوم به NSA به نفع آمریکایی ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان،فرد دستگیر شده ابتدا به خاطر مظنون بودن به جاسوسی برای روسها دستگیر می شود اما در اعترافات خود اعلام کرده که عملیات جمع آوری اطلاعات جاسوسی را برای آمریکایی ها انجام می داده است.

در واکنش به اخبار و گزارش های رسانه ای،سخنگوی دولت آلمان روز جمعه با بیان این که آنگلا مرکل صدر اعظم ،روز گذشته از این موضوع مطلع شده است،اتهامات علیه فرد دستگیر شده را بسیار جدی و سنگین خواند.

اشتفن زایبرت در نشست خبری سخنگویان دولت آلمان در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درمورد فرد دستگیر شده و جزییات این پرونده از ارائه هرگونه اطلاعات تکمیلی خودداری کرد.

زایبرت همچنین به این سوال که آیا موضوع جاسوسی مامور امنیتی آلمان برای آمریکایی ها محور تماس تلفنی روز گذشته مرکل با اوباما بوده است نیز پاسخ نداد.

سخنگوی دولت آلمان تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که تحقیقات در این زمینه در دادستانی و اداره جنایی فدرال آلمان ادامه دارد و بعد از مشخص شدن کامل موضوع درمورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.

کارشناسان سیاسی و رسانه ای آلمان، اتهامات فرد دستگیر شده را درصورت صحت داشتن ، بزرگ ترین افتضاح جاسوسی دوگانه در تاریخ این کشور بعد از جنگ جهانی دوم می دانند.

در واکنش به این اتفاقات همچنین شنیده می شود که پارلمان آلمان تلفن های ضد جاسوسی و غیرقابل کنترل در اختیار اعضای کمیته حقیقت یاب پرونده جاسوسی های اینترنتی NSA قرار داده است.

به گزارش رسانه ها،در همین رابطه کمیته کنترل کننده عملکرد سرویس های اطلاعاتی آلمان در مجلس این کشور نیز پرونده ویژه ای برای بررسی موضوع و تخلف مامور اطلاعاتی این کشور تشکیل داده و اقدامات خود را آغاز کرده است.

اروپام** 2051** 1701 ** 1917
کد N373670

وبگردی