آفتاب

ایتالیا : بحران اوکراین وخاورمیانه اولویت ما در اتحادیه اروپا است

ایتالیا : بحران اوکراین وخاورمیانه اولویت ما در اتحادیه اروپا است

رم - ایرنا - ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه ایتالیا، اولویت این کشور در طول ریاست دوره ای دراتحادیه اروپا را بحران اوکراین وخاورمیانه خواند.

به گزارش ایرنا، موگرینی درمقابل کمیسیون های مشترک مجالس سنا ونمایندگان ضمن تاکید بر اولویت های سیاست خارجی درطی مدت شش ماه ریاست دراتحادیه اروپا، افزود: از اوکراین تا روسیه، خاورمیانه وشمال آفریقا منطقه ای آشفته، دشوار، ناامن و نامشخص است.

وی هم چنین اعلام کرد که روز دوشنبه با هدف حمایت از تلاش های سازمان امنیت و همکاری در اروپا ( Osce) و اتحادیه اروپا برای حل بحران در اوکراین به کی یف و سپس به مسکو سفر می کند.

به عقیده وزیر خارجه ایتالیا، برای رسیدن به آتش بس و تسریع در اجرای توافقات با اتحادیه اروپا نیاز به تشدید کار دیپلماتیک در اوکراین است.

او گفت : آتش بس یک جانبه دراوکراین، تنها باعث افزایش تنش ها ودرگیری ها بسیار نگران کننده شده است، بنابراین باید با تشدید کار دیپلماتیک به یک آتش بس دوجانبه دراوکراین رسید که بسیار مهم است ومی تواند تنها روش برای پایان دادن به درگیری ها باشد.

موگرینی با اعلام این که تا 10 روز دیگر به سرزمین های اشغالی و فلسطین سفر می کند، ضمن محکوم کردن قتل نوجوان فلسطینی، اضافه کرد: ایتالیا ازطرفین فلسطینی و اسراییلی دعوت به خنثی کردن خطرات ناشی از واکنش های دو طرف که تنها باعث دشوارتر شدن ازسرگیری مذاکرات می شود، می کند.

وزیر خارجه ایتالیا هم چنین با بیان این که در پایان ماه جاری میلادی به پایتخت های منطقه بالکان غربی سفر می کند، بر اهمیت ورود این کشورها به اتحادیه اروپا جهت تشویق ثبات منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه ایتالیا ضمن اشاره به بحران عراق نیز افزود: پیامی که ایتالیا سعی دارد به تمام بازیگران مختلف در عراق و هم چنین کشورهای منطقه که تاثیر بر برخی بازیگران عراقی دارند، بدهد این که باید هرچه سریع تر به یک دولت وحدت ملی رسید که نماینده همه شیعیان، سنی ها و کردها در این کشور باشد.

وی گفت: به نفع بازیگران منطقه است تا از فرو پاشی عراق که خطرات امنیتی به دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود. هم اکنون یک سناریوی جدید وجود دارد و کشورهای خلیج فارس، ایران و ترکیه علاقمند به ثبات منطقه هستند.

موگرینی در مدت شش ماهه ریاست ایتالیا در اتحادیه اروپا حتی سفری به ترکیه خواهد داشت، جایی که به عقیده وی می تواند فصل جدیدی از مذاکرات برای ورود این کشور به اتحادیه اروپا اغاز شود.

اروپام **2171**7074**1859
کد N373491

وبگردی