آفتاب
/گزارش-رویترز/

به جای سوریه و عراق، ترکیه حالا تنها به امنیت خود توجه می‌کند

به جای سوریه و عراق، ترکیه حالا تنها به امنیت خود توجه می‌کند

"به دنبال پراکنده شدن شبه نظامیان الهام گرفته از القاعده طی ماه گذشته میلادی در طول مرز جنوب شرقی ترکیه از جانب سوریه و عراق و اقدام آنها در گروگان گرفتن راننده‌های ترک، نخست وزیر ترکیه حرف چندانی برای گفتن نداشت."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: «مخالفت بی پرده ترکیه با اقدامات دولت سوریه این کشور را وارد سرخط خبرها در جهان کرد و به دنبال آن ترکیه مرزهای خود را باز کرده و کمک‌های خود را به آوارگان و شورشیان سوری منتقل کرد. اما سه سال بعد از آن وضعیت تبدیل به یک کابوس انسانی و امنیتی در پشت درهای آنکارا شده است. در حالی که این کابوس به عراق نیز سرایت کرده است. پیشروی شبه نظامیان سنی و بحران گروگان گیری در عراق کمپین رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه برای تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور منتخب در انتخابات ماه آینده میلادی را تحت الشعاع قرار داده است. پاسخ وی به این تحولات کم سر و صدا بود و بسیار با لفاظی‌های پر سر و صدای وی و تقاضای او از جهان برای اقدام که در بحران‌های منطقه‌ای سابق دیده شد، فاصله داشت.

این نشان دهنده یک سیاست منطقه‌ای آزمایشی جدید است که ممکن است تبعات گسترده‌ای داشته باشد. اردوغان از تروریست خواندن شبه نظامیان در عراق خودداری کرد و تنها گفت که از حملات هوایی علیه آنها باید اجتناب شود.

ازگور اوندوهی سارجیکلی، کارشناس مرکز صندوق مارشال آلمان گفت: اکنون ترکیه نگرانی‌های امنیتی دارد که دو سال پیش نداشت. بنابراین امنیت خود ترکیه هدف شماره یک سیاست خارجی آن به جای تغییر دادن منطقه است.

همچنین واکنش ترکیه به تحولات اخیر سوریه نیز کم سر و صدا بوده است در حالی که زمانی اردوغان پیشتاز تقاضا برای اقدام نظامی علیه سوریه هنگامی که در سال 2011 اعتراضات در سوریه بالا گرفت، بود.

از سوی دیگر ترکیه در قبال ارتش مصر نیز که زمانی از آن به شدت انتقاد کرد سکوت در پیش گرفته است.

با وجود آنکه عقب نشینی در سیاست خارجی ممکن است برخی از تنش‌هایی را که ایجاد شده‌اند کاهش دهد اما در زمانی که امنیت ترکیه از سوی خلاء و شکاف قدرت در مرزهای شرقی و جنوبی آن تهدید می‌شود، این کار می‌تواند به منزله برزخی خطرناک باشد.»

انتهای پیام

کد N373450

وبگردی