آفتاب

برگزاری جشن پیروزی بر ژاپن از سوی چین و کره ، خشم توکیو را برانگیخت

برگزاری جشن پیروزی بر ژاپن از سوی چین و کره ، خشم توکیو را برانگیخت

تهران- ایرنا- اعلام خبر احتمال برگزاری جشن پیروزی بر ژاپن از سوی چین و کره جنوبی روز جمعه خشم مقامات توکیو را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری چین روز گذشته و در جریان سفر رسمی به سئول در دیدار با ˈپاک کوئن هایˈ رییس جمهوری کره جنوبی از برگزاری جشنی به مناسبت بزرگداشت هفتادمین سال پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم در سال 1945 سخن گفت.

این دو رییس جمهوری همچنین با یادآوری خاطرات پیروزی بر ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم از برگزاری جشنی در سال 2015 میلادی به مناسبت هفتادمین سالگرد این پیروزی سخن به میان آوردند.

ˈشی جین پینگˈ رییس جمهوری چین همچنین طی سخنانی در روز جمعه، عملیات نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم علیه شبه جزیره کره و چین را با عنوان ˈحملات و جنگ بربرهاˈ توصیف کرد.

این در حالی است که در توکیو، ˈیوشیهید سوگاˈ دبیر هیات دولت ژاپن اینگونه اظهارات و مواضع را مغایر با سیاستهای حفظ صلح ، ثبات و همکاری در منطقه دانست.

از سوی دیگر ˈفومیو کوشیداˈ وزیر امور خارجه ژاپن در واکنش به این مواضع سئول و پکن ، همکاری احتمالی چین و کره جنوبی پیرامون برده داری جنسی را یادآور شد که به گفته وی بسیاری از آسیایی ها را درگیر کرده است .

وی افزود نیروهای ژاپنی به منظور مقابله با آن وارد عمل شده و تلاش بسیاری انجام داده اند .

وزیر امور خارجه ژاپن افزود: توکیو معتقد است اینگونه مسایل نباید به عنوان موضوعات سیاسی و دیپلماتیک مطرح شود.

بنابراین گزارش برخی کارشناسان تعداد زنانی را که از کره جنوبی ، چین ، اندونزی، فیلیپین و تایوان گرفتار در تجارت برده داری جنسی هستند بالغ بر 200 هزار نفر برآورد می کنند.

روابط کره جنوبی و ژاپن بر سر این پرونده به تیرگی گراییده است.

از سوی دیگر پکن که از دو سال پیش درگیر یک مناقشه ارضی با ژاپن در دریای چین شده از هر فرصتی بهره می برد تا اقدامات نظامی ژاپن در گذشته و به ویژه در جنگ جهانی دوم را یادآوری کند. چین این اقدامات ژاپن را عملیات نظامی فاشیستی توصیف می کند.

اروپام 1583 *1446
کد N373392

وبگردی