آفتاب

کره‌شمالی برای اتباع ربوده شده ژاپنی کمیته ویژه تشکیل می‌دهد

کره‌شمالی برای اتباع ربوده شده ژاپنی کمیته ویژه تشکیل می‌دهد

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که این کشور برای جستجوی ربوده شدگان ژاپنی، کمیته ویژه رسیدگی تشکیل می‌دهد. این کمیته تحقیاقت وسیعی را در بین اتباع ژاپنی، از امروز (جمعه) آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که به این کمیته اختیارات ویژه‌ای از سوی کمیسیون ملی دفاع برای تحقیق و تجهیز کردن تمام سازمان‌های مربوط و در صورت لزوم مردم، داده شده است.

این خبر یک روز پس از تایید مقامات کره شمالی و در حالی اعلام شد که ژاپن طی گفت‌وگوهای بین حکومتی در روز سه شنبه تصمیم گرفت تا تحریم‌ها علیه کره شمالی را کاهش دهد.

کره شمالی در سال 2002 اعلام کرد که در دهه‌ هفتاد و هشتاد 13 ژاپنی ربوده است. مذاکره درباره این موضوع به دسامبر 2012 موکول شد، زمانی که کره شمالی اقدام به پرتاب یک موشک دور برد کرد.

کره شمالی درباره این 13 ژاپنی ربوده شده گفت که هشت نفر آنها مرده و پنج نفر دیگر به وطن خود بازگردانده شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی دولت ژاپن امروز، رسما تصمیم خود را مبنی بر کاهش تحریم‌ها علیه کره اعلام کرد. این کاهش شامل تحریم‌هایی چون دیدارهای شخصی، پرداختها، میزان پول مجاز برای بردن به کره شمالی توسط مسافرین و برداشتن ممنوعیت برای کشتی‌هایی که ماموریت بشر دوستانه دارند، می‌شود.

در همین حال درباره توافق بین ژاپن و کره شمالی، سخنگوی وزیر امور خارجه چین گفت: ما پیشرفت مذاکرات آنها را مورد توجه قرار می‌دهیم.

هونگ لی ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت روابط ژاپن و کره شمالی بر نقش مذاکرات آنها در ثبات و صلح منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N373365

وبگردی