آفتاب

ارگان حزب کمونیست چین نگرانی‌ها درباره از میان رفتن خودمختاری هنگ‌کنگ را رد کرد

ارگان حزب کمونیست چین نگرانی‌ها درباره از میان رفتن خودمختاری هنگ‌کنگ را رد کرد

روزنامه پر تیتراژ چین امروز (جمعه) نگرانی‌ها درباره این مساله که خودمختاری هنگ کنگ در حال از بین رفتن است، بی مورد خواند و نوشت، سیاست پکن در قبال این دولت‌شهر تغییر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه خلق چین، ارگان حزب کمونیست این کشور در صفحه نخست خود آورده است: گزارش سالانه دولت پکن موید آن است که چین بر کنترل دقیق و محکم خود در هنگ کنگ ادامه می‌دهد. چین بر تعهد خود برای سطح بالای خودمختاری در این دولت‌شهر پای بند است.

این روزنامه در ادامه نوشت: برخی مردم گمان می‌کنند که این گزارش از سیاست پایه حزب حاکم دور شده است و سایرین نگران این هستند که آیا حزب حاکم در حال از میان بردن سطح بالای خودمختاری در دولت‌شهر هنگ کنگ است یا خیر. اینها تماما بی پایه و اساس هستند.

منتقدان گزارش دولت پکن می‌گویند: ارزیابی دولت چین از اوضاع در هنگ کنگ نقض قوانین پایه و توافق امضا شده میان پکن و لندن در سال 1997 و برای خروج هنگ کنگ از استعمار انگلیس و بازنگشتن آن به زیر لوای چین است. بر اساس این توافق، پکن بایستی راه را برای خودمختاری کامل هنگ کنگ بپیماید.

این روزنامه چاپ دولت چین همچنین نوشت که در دهه 1980، زمانی که پکن پیشنهاد سطح بالای خود مختاری را به هنگ کنگ ارایه کرد، برخی نگران این مساله بودند که شاید پکن موضع خود را تغییر دهد. اما "تجربه نشان داده که حزب حاکم کمونیست چین تاکنون به تعهداتش در قابل هنگ کنگ پایبند بوده است و سیاست آن در قبال این دولت‌شهر درست است. ثبات بلند مدت و بهترین منافع در این دولت‌شهر خود تضمین کننده اقدامات درست پکن با مضمون «یک کشور، دو سیستم» است. موضع چین در قبال هنگ کنگ تغییر نکرده و مطمئنا تغییر هم نمی‌کند."

انتهای پیام

کد N372922

وبگردی