آفتاب

پاکستان خواستار پایان خشونت ها در عراق شد

پاکستان خواستار پایان خشونت ها در عراق شد

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه پاکستان پنجشنبه با ابراز نگرانی جدی از رخدادهای اخیر در عراق، خواستار خویشتنداری طرف های درگیر در عراق و پایان خشونت ها در این کشور شد.

به گزارش ایرنا، خانم ˈتسنیم اسلمˈ در گفت وگو با خبرنگاران افزود: دولت پاکستان نسبت به وضعیت فعلی در عراق عمیقا نگران بوده و بر استقرار صلح و ثبات فوری در این کشور عربی تاکید می کند.

وی خاطرنشان کرد: سفارت اسلام آباد در بغداد از نزدیک اوضاع عراق را رصد کرده و هیچ خطری اتباع پاکستانی مقیم این کشور را تهدید نمی کند.

تسنیم اسلم در واکنش به افشای اطلاعاتی محرمانه مبنی بر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ˈحزب مردم پاکستانˈ (حزب حاکم پیشین این کشور) گفت: دولت اسلام آباد این اقدام واشنگتن را به شدت محکوم می کند و آن را مغایر قوانین بین المللی می داند.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان موضوع جاسوسی از حزب مردم این کشور را با آمریکا مطرح کرده است.

سناتور ˈفرحت الله بابرˈ سخنگوی حزب مردم پاکستان امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: حزب مردم موضوع جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از این حزب را ناامیدکننده دانسته و از دولت اسلام آباد می خواهد این موضوع را پیگیری کند.

وی گفت: جاسوسی آمریکا از حزب مردم ؛ دخالت در امور داخلی کشور بوده و غیرقابل قبول است و خواستار عذرخواهی رسمی آمریکایی ها هستیم.

براساس این گزارش ؛ سخنگوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام آباد در ادامه سخنانش با اشاره به تداوم عملیات ارتش پاکستان علیه تروریست ها در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب کشور گفت: دولت و ارتش پاکستان درحال رسیدگی به وضعیت آوارگان و ساکنان محلی که از منطقه وزیرستان شمالی خارج شده می باشند و دولت این کشور هیچ درخواستی برای دریافت کمک های خارجی در این خصوص نکرده است.

مقامات پاکستانی اعلام کرده اند که بیش از 400 هزار نفر با خروج از منطقه وزیرستان شمالی به مناطق مجاور در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان پناه برده و مسوولان نیز هم اکنون مایحتاج موردنیاز آوارگان را فراهم می کنند.

تسنیم اسلم در ادامه درباره تیراندازی نیروهای مرزی هند به داخل بخش ˈکشمیرˈ تحت نظارت پاکستان در ساعات پایانی چهارشنبه که یک زخمی برجای گذاشت؛ گفت: دیدار فرماندهان مرزی دو کشور در منطقه موردنظر جهت بررسی این حادثه برگزار خواهد شد.

وی درباره تعداد زندانیان پاکستانی محبوس در بازداشتگاه های هند نیز افزود: در آمار ارائه شده توسط مقامات هندی درباره تعداد زندانیان هندی اختلاف وجود دارد اما با توجه به تحقیقات دولت پاکستان حدود 500 تبعه این کشور در بازداشتگاه های هند زندانی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره نشست سالانه گروه تامین کنندگان هسته ای (NSG) گفت: پاکستان یک کشور هسته ای مسوول می باشد البته این کشور پیمان منع گسترش سلاح اتمی (NPT) را امضا نکرده است ولی این کشور یک قدرت اتمی محسوب می شود چه اعضای ˈان پی تیˈ یا ˈان اس جیˈ پاکستان را به رسمیت بشناسند یا خیر؟

وی تاکید کرد: پاکستان همواره بر دسترسی عادلانه به فناوری هسته ای تاکید کرده و معتقد است هرگونه استفاده از رویکرد دوگانه در این خصوص اعتبار قوانین بین المللی هسته ای را تضعیف می کند.

آساق*ط*ا.ر*1392
کد N372505

وبگردی