آفتاب

سرکنسول ایران در پیشاور: خواهان کمک به کاهش بحران انرژی در پاکستان هستیم

سرکنسول ایران در پیشاور: خواهان کمک به کاهش بحران انرژی در پاکستان هستیم

اسلام آباد - ایرنا - تارنمای خبری ˈداونˈ پاکستان پنجشنبه به نقل از سرکنسول ایران در شهر ˈپیشاورˈ نوشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان حمایت از پاکستان برای غلبه بر بحران انرژی بوده و در این خصوص اجرای پروژه انتقال گاز از ایران را راه حل کلیدی می داند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری این روزنامه انگلیسی زبان گزارش داد: ˈحسن درویش وندˈ روز گذشته در دیدار گروهی از روزنامه نگاران ارشد پاکستانی به سرپرستی ˈناصر حسینˈ رییس باشگاه خبرنگاران شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب کشور تاکید کرد: برخی قدرت های خارجی مخالف روابط برادرانه و همکاریهای دوجانبه میان ایران و پاکستان هستند.

وی افزود: تعاملات ایران و پاکستان در مسیر روشن و درستی قرار گرفته و با تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران فصل جدیدی در تعاملات دو کشور رقم می خورد.

درویش وند گفت: ایران و پاکستان با نادیده گرفتن فشارهای خارجی در مسیر تامین منافع مردم کشورهایشان گام برمی دارند.

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان در سال 2010 میلادی بین مقام های دو کشور امضا شد و قرار است طی دو سال آینده روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز طبیعی از بندر ˈˈعسلویهˈˈ استان بوشهر به بندر ˈˈنواب شاهˈ در جنوب پاکستان منتقل شود.

مقام های وزارت نفت پاکستان اخیرا اعلام کردند: تهران و اسلام آباد زمان تکمیل طرح ساخت خط لوله انتقال گاز را تمدید کرده و آن را از دسامبر سال 2014 به دسامبر 2015 تغییر داده اند، اما این ادعا را وزارت نفت ایران تکذیب کرد.

منابع خبری پاکستان پیش تر مدعی شدند که در جریان سفر نواز شریف نخست وزیر این کشور به ایران، دو کشور گفت وگوهای مفصلی درباره تکمیل طرح ساخت خط لوله داشتند و توافق کردند که تاریخ تکمیل این طرح را تغییر دهند.

براساس این گزارش؛ سرکنسول ایران در مرکز ایالت خیبرپختونخوا، حجم فعلی تجارت میان ایران و پاکستان را 3 میلیارد و 500 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تلاش مقامات دو کشور برای افزایش این حجم به 5 میلیارد است البته ایران و پاکستان بدنبال افزایش میزان همکاری های اقتصادی به 15 میلیارد دلار هستند که این ایده تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به امضای چند تفاهم نامه همکاری میان ایالت خیبرپختونخوای پاکستان با چند استان ایران در حوزه های مختلف افزود: تلاش دو کشور در مسیر اجرای این قرارداد ادامه داشته و البته ایران آماده است تا کمک های لازم را به پاکستان در بخش انرژی و گاز ارائه دهد.

دیپلمات ارشد کشورمان با یادآوری روابط برادرانه و تاریخی میان دولت و مردم ایران و پاکستان تاکید کرد: رسانه های دو کشور می توانند نقش محوری و برجسته ای در تقویت روابط و توسعه روابط دوسویه ایفا کنند.

وی با اشاره به نیاز به افزایش تبادل هیات های میان ایران و پاکستان، پیروی از تعهدات و توافقنامه های دوجانبه خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان علاوه بر ترویج روابط فرهنگی و همکاری های دوجانبه نیاز به تمرکز بر فعالیت های مشترک تجاری و اقتصادی دارند.

آساق ** ا.ر**1392
کد N372494

وبگردی