آفتاب

درخواست اولاند و مرکل از پوتین در مورد بحران اوکراین

درخواست اولاند و مرکل از پوتین در مورد بحران اوکراین

تهران- ایرنا- کاخ الیزه اعلام کرد که رییس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان روز پنج شنبه از همتای روسی خود خواستند تا شبه نظامیان جدایی طلب را تشویق کند با مقامات اوکراینی به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسوآ اولاند رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در گفت وگو با رییس جمهوری روسیه بر اهمیت اجرای توافق نامه حاصل شده روز چهارشنبه در برلین میان وزرای خارجه فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین در راستای حصول آتش بس دوجانبه میان دولت و مخالفان دولت در اوکراین تأکید کردند.

در این بیانیه دفتر اولاند عنوان شد: اولاند و مرکل از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه خواستند تا از نشست گروه تماس پیش از 5 ژوئیه با هدف تعیین شروط برای آتش بس حمایت کند.

رییس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان در ادامه از رییس جمهوری روسیه خواستند تا شبه نظامیان جدایی طلب را به مذاکره با دولت اوکراین و همچنین رسیدن به توافق با کی یف تشویق کند.

بر اساس اعلام دفتر رییس جمهوری فرانسه، گزارش شده است که اولاند و مرکل قرار است ظرف چند ساعت آینده مکالمه تلفنی با رییس جمهوری اوکراین داشته باشند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که روز پنج شنبه درگیری هایی میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان جدایی طلب در شرق اوکراین به رغم اقدامات جدید برای انجام مذاکرات از سوی نمایندگان بین المللی رخ داده است.

بخش مرزی اوکراین گزارش داد که 9 مرزبان به دنبال حمله شبه نظامیان جدایی طلب به یک پست مرزی در منطقه دولژانسکی زخمی شدند.

همچنین وزارت دفاع اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهایش پنج کامیون حامل شبه نظامیان را منهدم کرده است. در این بیانیه عنوان شد که شبه نظامیان جدایی طلب در طول 24 ساعت گذشته 16 حمله به ایست بازرسی های دولتی داشتند.

در همین حال، یک رسانه روسی از بمباران هوایی مناطق جنوب و شرق اوکراین توسط هواپیماهای این کشور خبر داد و اعلام کرد که در اثر این حملات، دست کم 23 نفر کشته و شماری نیز زخمی شدند.

شبکه تلویزیونی روسیه 24 روز پنجشنبه در گزارشی از مناطق ˈلوهانسکˈ و ˈدونتسکˈ اعلام کرد: نیروهای اوکراینی مناطق ˈکراماتورسکˈ و ˈاسلاویانسکˈ و چندین بخش واقع در حومه این شهرها را بمباران کردند.

گزارش رسانه روسی حاکی است: در اثر بمباران اسلاویانسک چند ساختمان مسکونی آسیب دید. همچنین در حملات هوایی در منطقه دونتسک در مجموع چهار غیرنظامی کشته شدند.

در منطقه لوهانسک نیز که مانند دونتسک حدود دو ماه پیش به طور یکجانبه از اوکراین اعلام استقلال کرد، عملیات نیروهای دولتی اوکراینی و درگیری های آنها با شبه نظامیان ادامه دارد.

در زمان حاضر زد و خوردها میان نیروهای دو طرف در بخش متالیست منطقه لوهانسک جریان دارد.

بر اساس گزارش ها، وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز چهارشنبه در برلین توافق کردند که مذاکرات جدید برای برقراری آتش بس جدید باید در این هفته انجام شود.

از زمان پایان زمان آتش بس اعلام شده در اوکراین، نیروهای دولتی این کشور با حمایت تانک ها و جنگنده های ارتش حملات خود را تشدید کرده اند.

مقامات کی یف و نمایندگان شبه نظامیان جدایی طلب تاکنون از انجام مذاکرات مستقیم امتناع کرده اند.

شبه نظامیان روز پنج شنبه اعلام کردند که تنها در صورتی آماده شرکت در مذاکرات مستقیم با مقامات اوکراین هستند که ناظران بین المللی و روسیه در این مذاکرات حضور داشته باشند.

شبه نظامیان اعلام کردند اگر نمایندگان روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا به ما پیشنهاد دهند، ما آماده شرکت در مذاکرات هستیم.

رسانام**9234**1504
کد N372485

وبگردی