آفتاب

نکته سنجی المانیتور: چرا تعداد پرسنل ارشد آمریکایی در مذاکرات با ایران، چشمگیر شده است؟

نکته سنجی المانیتور: چرا تعداد پرسنل ارشد آمریکایی در مذاکرات با ایران، چشمگیر شده است؟

فارس نوشت:

مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای برای راکتورهای اتمی خود است، پذیرش این امر از سوی ۱+۵ را بعید دانست.

روزنامه «المانیتور» با اشاره به مذاکرات وین ۶ نوشت: «آمریکا ۱۵ مقام را به ریاست ویلیام برنز و وندی شرمن، معاونان وزیر خارجه راهی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ کرده است که به کارگیری تعداد چشمگیری از پرسنل ارشد نشان‌دهنده اهمیت بالایی است که واشنگتن برای رسیدن به توافق با ایران قائل شده است.»

در این گزارش همچنین می‌خوانیم:‌ «برخی منابع به روزنامه المانیتور گفته‌اند، احتمالا جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز بعد از سفر ۹ تا ۱۰ جولای (۱۸ و ۱۹ تیرماه) به چین، هفته آینده به مذاکرات بپیوندد، هر چند تصمیم برای پیوستن کری و سایر وزرای خارجه به مذاکرات هنوز نهایی نشده است.»

علاوه بر این، منابع نزدیک به مذاکرات به المانیتور گفته‌اند «اختلاف اصلی میان دو طرف بر سر میزان برنامه غنی‌سازی ایران در توافق نهایی است.»

رابرت اینهورن، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با روزنامه المانیتور در این باره گفت: «فکر می‌کنم مذاکرات بسیار دشوار باشد مگر اینکه ایرانی‌ها واقعا آماده تغییر رویکرد خود باشند.»

وی افزود: «مسئله صرفا از بین بردن اختلاف‌ها و یافتن راه میانه برای مواضع دو طرف نیست. ایران می‌خواهد دارای ظرفیت تولید سوخت برای راکتورهای انرژی هسته‌ای خود باشد و آمریکا و شرکایش معتقدند که این امر به ایران امکان دستیابی به ظرفیتی را می‌دهد که غیر قابل قبول است. به جای آن، پیشنهاد آن‌ها به ایران این است که ظرفیت تامین سوخت برای تعداد اندکی از راکتورهای تحقیقاتی را داشته باشد.»

اینهورن ادامه داد:‌ «ایران ماه‌ها فرصت داشت برای افکار عمومی خود توضیح دهد که امتیاز‌ آمریکا درباره غنی‌سازی بسیار مهم است و ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای توانمندی به همراه ظرفیت‌های غنی‌سازی متوسط داشته باشد. اما ایران چنین نکرد. به جای آن در افکار عمومی تمایل خود برای داشتن ظرفیت تولید سوخت برای راکتورهای هسته‌ای را تبلیغ کرد. نمی‌دانم آیا آن‌ها امکان تغییر این موضوع را دارند یا خیر. اگر این امکان را نداشته باشند، توافقی صورت نمی‌گیرد.»

 

503

کد N372132

وبگردی