آفتاب

ابتکار در یک نگاه

ابتکار در یک نگاه

تهران - ایرنا - «پشت پرده تلاش برای بی ثباتی در ایران» و «بازی شاهین و قمری تمام شده است!» موضوع های مهم روز پنجشنبه روزنامه ابتکار است.

این روزنامه تیتر نخست را به عنوان پشت پرده تلاش برای بی ثباتی در ایران اختصاص داد و نوشت: بارها و بارها عنوان «جمهوری اسلامی ایران» در رسانه ها و مراکز و محافل سیاسی جهان تکرار شده و هربار این عنوان ذیل جملاتی قرار گرفته است که سعی داشته توصیفی سیاه از حاکمیت در ایران ارائه کند.شکی نیست که بخش عظیمی از سیاه نمایی درباره ایران مبتنی بر منافع دشمنان نظام جمهوری اسلامی است اما نباید از نظر دور داشت که گاهی عملکرد دولت ها در تعمیق یا تعدیل این موضع گیری ها اثر بلافصل دارند.آنچه روز گذشته در رسانه ها درباره ثبات سیاسی در ایران منتشر شد یکی از مصادیق این امر است.براساس شاخص ثبات که صندوق صلح در آمریکا آن را منتشر کرد، ایران بیشترین پیشرفت را در جهان براساس 12 شاخص از جمله سیاسی، اجتماعی،اقتصادی، کاهش فقر و حقوق بشر داشته است.براساس این یافته ها، ایران پس از انتخابات 92 ثبات سیاسی و اجتماعی بیشتری پیدا کرده است.در مقابل سودان جنوبی بی ثبات ترین کشور جهان شناخته شده است. پس از آن به ترتیب جمهوری افریقای مرکزی و لیبی قرار گرفته اند.

بازی شاهین و قمری تمام شده است! تیتر دیگر روزنامه ابتکار بمحسوب می شود. دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز مذاکرات پیام ویدیویی را که به چند زبان زنده دنیا ترجمه شده،در سایت یوتوب منتشر کرد. متن کامل پیام به شرح ذیل است: در طول سه هفته آینده، فرصتی منحصر به فرد داریم تا تاریخ ساز باشیم. تا به توافقی جامع در مورد برنامه هسته ای ایران دست یافته و به بحران غیرضروری که ما را از پرداختن به چالش های مشترکی نظیر رخدادهای وحشتناکی که در چند هفته گذشته در عراق اتفاق افتاده، بازداشته است، پایان دهیم...نتیجه اصرار بر عدم غنی سازی، افزایش 100 برابری تعداد سانتریفیوژهای ما بود؛ از کمتر از 200 دستگاه به حدود 20000 هزار دستگاه.خودداری از فروش سوخت رآکتور تحقیقاتی ما که ساخت آمریکا هم هست، ما را وادار کرد تا برای تولید سوخت، سطح غنی سازی را بالا ببریم؛ از 3.5درصد به 20درصد. محروم کردن بیماران سرطانی از رادیو-ایزوتوپ های پزشکی مار را مجبور کرد تا یک رآکتور آب سنگین بسازیم و از یک ایده اولیه به سمت یک تأسیسات کامل حرکت کنیم که به زودی راه اندازی می شود. تهدید به بمباران تأسیسات هسته ای هم ما را مجبور به ساخت فردویی کرد که به واسطه کوه ها محافظت شده است. دولت های غربی بدون توجه به اینکه خودشان این وضعیت را ایجاد کرده اند، دست به اعتراض زدند.در حالی که به 20 جولای (29 تیر ضرب الاجل توافق) نزدیک می شویم، من یک بار دیگر احساس نیاز می کنم که هشدار دهم و بگویم که بازی شاهین و قمری به امید گرفتن امتیاز در لحظه آخر نمی تواند نتیجه ای بهتر از سال 84 بدهد. به آن کسانی که هنوز تصور می کنند تحریم ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده، فقط می توانم بگویم که فشار در هشت سال گذشته و در واقع در طول 35 سال گذشته، امتحان خود را پس داده است.تحریم ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی آورد و نخواهد آورد...

این روزنامه با بازتاب موضوع رئیس جمهور: دولت به وعده های خود وفادار است، نوشت: رئیس جمهور روز چهارشنبه درنشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور اعلام کرد که دولت خود را موظف می داند که پاسدار رأی مردم بوده و به وعده های خود وفادار باشد.

روزنامه ابتکار با بررسی عنوان بهار اقتصاد ایران در راه است، نوشت: علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که من نسبت به سال 93 بسیار خوشبینم. رقم تورم ما به شکل خوبی کاهش پیدا کرده؛ آن چیزی که دولت برای تورم سال جاری هدف گذاری کرده تورم 25 درصدی است و در سایه توفیقاتی که در ماه های اخیر به دست آورده ایم، دستیابی به این هدف امکان پذیر است. گزارش برخی محافل خارجی مثل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز نشان از خوشبینی آنها به سیاست های دولتی یازدهم است. پیش بینی ما این است که رکود همین طور کاهش پیدا کند و رشد اقتصادی در سال جاری به سمت رشد مثبت حرکت کند. چشم انداز سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی نیز بسیار روشن و امیدوار کننده است. امیدوارم به اهداف سند چشم انداز برسیم. به عقیده اینجانب روزهای بهاری اقتصاد ایران در راه است.

**2002**
کد N372006

وبگردی