آفتاب
وزیر خارجه صربستان:

استراق سمع کشورها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا ناشایست است

استراق سمع کشورها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا ناشایست است

بلگراد-ایرنا- معاون اول نحست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان گفت: استراق سمع کشورها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا( NSA ) اقدام شایسته ای نیست و این کار موجب بی اعتمادی بین کشورها می شود.

به گزارش ایرنا، ایویتسا داچیچ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استراق سمع کشورها را عمل ناشایسته ای خواند و تاکید کرد: این عمل خوب نیست و من مخالف آن هستم، اما صربستان قادر نیست این اقدام را تغییر دهد.

وی اظهار داشت:صربستان در فهرست کشورهایی قرار دارد که آژانس امنیت ملی آمریکا آن را استراق سمع کرده است.زمانی که آنها می توانند دیگر کشورها مانند آلمان را استراق سمع کنند، چطور نمی توانند این کا را برای ما انجام دهند.

نخست وزیر صربستان افزود که آنها مطالب جدیدی را به غیر از صحبت هایی که در کنفرانس های خبری گفته می شود، نمی توانند بشنوند پس نباید زیاد تلاش کنند.

بنا به گزارش ها پایگاه های اینترنتی هفته گذشته در بالکان، ادوارد اسنودن پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا با افشای سندی از وجود توافق نامه جاسوسی بین کرواسی و آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد.

براساس محتوای این سند، NSA در چارچوب برنامه RAMPART-A توافق نامه های محرمانه ای را با 33 کشور که در بین آنها کرواسی نیز قرار دارد، امضا کرده است.

این قراردادها امکاناتی را به جاسوس های آمریکایی می دهد تا بر تمامی ارتباطات که از طریق کابل های نوری در این کشورها انجام می شود، دسترسی داشته باشد.

کرواسی، انگلستان، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، مجارستان، مقدونیه، هلند، نروژ، آلمان، لهستان، یونان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا و سوئد از کشورهای اروپایی هستند که آژانس NSA با آنها قرارداد دارد.

اروپام**2061**1547
کد N371720

وبگردی