آفتاب

افزایش نگرانی‌ها از ساخت دو راکتور هسته‌ای در نزدیکی کراچی

افزایش نگرانی‌ها از ساخت دو راکتور هسته‌ای در نزدیکی کراچی

هم‌زمان با تلاش دولت پاکستان برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی منطقه‌ای مسکونی، نگرانی‌ها از احتمال قرار گرفتن مردم این منطقه در معرض تشعشعات هسته‌ای افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از دویچوله، دولت پاکستان برای رفع بحران انرژی در این کشور در حال ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی شهر کراچی است؛ گفتنی است وجود روستایی کوچک در نزدیکی منطقه‌ای که دولت پاکستان تصمیم به ساخت دو راکتور هسته‌ای گرفته است باعث نگرانی جوامع جهانی درباره احتمال قرار گرفتن مردم این روستا در معرض تشعشعات هسته‌ای شده است؛ به گفته‌ی دولت پاکستان این دو راکتور به نام‌های (KANUP2) و (KANUP3) در جهت تکمیل نیروگاه هسته‌ای کراچی خواهد بود.

عبدالرحمن یکی از ماهیگیرانی است که نگران تأثیر راکتورهای هسته‌ای بر کسب و کار ماهیگیری روستایش است.

او اظهار کرد: در حال حاضر با عملیات نصب راکتورهای هسته‌ای در نزدیکی این محل؛ نیروهای امنیتی به ما اجازه دسترسی به همه‌ی مناطق دریا برای ماهیگیری را نمی‌دهند.

طرح ساخت این راکتورها در اواخر سال 2013 میلادی به تصویت دولت پاکستان رسید؛ هم‌چنین دولت پاکستان فقط وظیفه‌ی تأمین امنیت پروژه را بر عهده داشته و ساخت و نصب راکتورها به عهده‌ی یک شرکت چینی است.

با وجود آن که راکتورهای نصب شده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است اما به دلیل محتمل بودن حمله‌های تروریستی باعث ایجاد فضای امنیتی شدیدی در اطراف نیروگاه شده است.

پاکستان در سال جاری با قطعی برق گسترده‌ای مواجه شده که در بعضی شهرها این میزان به حدود 10 ساعت در هر روز می‌رسد؛ هم‌چنین قطع شدن برق باعث به وجود آمدن تظاهرات گسترده در برخی شهرها شده است.

درحالی که بسیاری از مردم پاکستان به دلیل کمبود برق از شرایط موجود ناراضی‌اند؛ خواهان استفاده از انرژی هسته‌ای برای رفع این بحران نیستند. علی ارصلان، یکی از فعالان محیط زیست،‌ می‌گوید: دولت به‌جای استفاده از انرژی هسته‌ای برای حل مشکل انرژی باید از انرژی خورشیدی استفاده کند.

او ادامه داد: متأسفانه 30 درصد انرژی کشور پاکستان به نیروگاه هسته‌ای کراچی اختصاص دارد.

دولت پاکستان در جهت بهبود نظر جامعه درباره نیروگاه هسته‌ای کراچی از تلویزیون این کشوربرای تهیه گزارش از این نیروگاه دعوت کرد. اما به نظر می‌رسد فعالان محیط زیست در پاکستان هنوز قانع نشدند، هم‌چنین گروهی از معترضان با تشکیل کمپین در نزدیکی محل نصب راکتورها به اعتراض خود ادامه می دهند.

پرویز هودهوی، یکی از فیزیک‌دانان هسته‌ای در این رابطه اظهار کرد: کشورهای پیشرفته مثل آلمان و سوییس تصمیم گرفتند از هیچ‌گونه برنامه‌ی هسته‌ای در کشورشان استفاده نکنند، اما در پاکستان و کشورهایی هم‌چون عربستان، بنگلادش و هند به دنبال رسیدن هرچه سریع‌تر به فن‌آوری هسته‌ای هستیم.

وی ادامه داد: هرگز نمی‌توان از امنیت برنامه‌های هسته‌ای مطمئن بود تا حوادثی هم‌چون حادثه‌ای که برای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما رخ داد، اتفاق نیفتد.

او با اشاره به این موضوع که وقتی از مسوولان درباره احتمال تشعشعات هسته‌ای و این که آیا آن‌ها آمادگی برخورد با این شرایط را دارند سوال پرسیدم گفت: متأسفانه مسوولان اعلام کردند با توجه به نوع خانه‌های کراچی بر خلاف خانه‌های چوبی نزدیک فوکوشیما از مردم درخواست می‌کنیم که در خانه‌های‌شان بمانند و این‌گونه کسی آسیب نمی‌بیند.

پرویز هودهوی هم‌چنین افزود: این ناعادلانه است که در صورت بروز حادثه‌ای تقصیرها را متوجه چین (سازنده نیروگاه) کرد زیرا همواره این پاکستان است که مسوول حفظ امنیت و کنترل نیروگاه است.

انتهای پیام

کد N371698

وبگردی